Show simple item record

Alexitimia y disfrute de la vida en mayores institucionalizados versus aula de mayores

dc.creatorGarcía-Sevilla, Julia
dc.creatorMéndez, Inmaculada
dc.creatorBermúdez, Ana María
dc.creatorGarcía-Munuera, Isabel
dc.creatorClemente, Yolanda
dc.date2016-11-01
dc.date.accessioned2021-06-14T16:56:57Z
dc.date.available2021-06-14T16:56:57Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejhr/article/view/1163
dc.identifier10.30552/ejhr.v2i3.37
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168267
dc.descriptionA line of research that has attracted a great interest is the study of personal beliefs about the ability to enjoy life and that may be affected in people with alexithymia. The objectives were to analyze the relationship between alexithymia and capacity for the enjoyment of life by comparing a group of students enrolled in the older classroom of Murcia University with a group of users within an institutionalized elderly. A cross-sectional design was used. Study participants were 80 subjects of whom 50 people were in the senior classroom (M: 68.86 years; DT: 11,99). Abbreviated Toronto Alexithymia Scale (TAS-20) and the Beliefs About Enjoy Life Questionnaire were used in the study. The relevant permits were requested to the management center/director of the institutionalized elderly and the senior classroom. The results showed that institutionalized people lowest in Enjoy the Moment.  Significant correlations between reminiscent of the good times and the difficulty in identifying feelings were found, as well as with the pattern of externally oriented thinking.  It is important to develop programs which promote the enjoyment of life to manage emotions in people with alexithymia.en-US
dc.descriptionUna línea de investigación que ha suscitado un gran interés es el estudio de las creencias personales sobre la capacidad para disfrutar la vida, que podría verse afectada en las personas con alexitimia. Los objetivos fueron: analizar la relación entre alexitimia la capacidad para disfrutar la vida comparando un grupo de alumnos matriculados en el Aula de Mayores de la Universidad de Murcia con un grupo de usuarios pertenecientes a un centro institucionalizado. Se utilizó un diseño transversal. Los participantes del estudio fueron 80 sujetos, 50 de ellas al Aula de Mayores (M: 68.86 años; DT: 11.99). Para el estudio se utilizaron la escala abreviada de Alexitimia de Toronto (TAS-20) y el cuestionario de Creencias Acerca de Disfrutar la Vida. Se solicitaron los permisos pertinentes tanto al directivo del centro como al Aula de Mayores. Los resultados mostraron que las personas institucionalizadas puntuaban más bajo en el disfrute del Momento. Se encontraron correlaciones significativas entre la reminiscencia de los momentos agradables y la dificultad para identificar sentimientos así como con el patrón de pensamiento orientado a lo externo. Es importante desarrollar programas que favorezcan el disfrute de la vida para el manejo de las emociones en las personas con alexitimia.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejhr/article/view/1163/848
dc.rightsDerechos de autor 2016 European Journal of Health Researches-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceEuropean Journal of Health Research; Vol. 2 No. 3: (December, 2016); 95-103en-US
dc.sourceEuropean Journal of Health Research; Vol. 2 Núm. 3: (Diciembre, 2016); 95-103es-ES
dc.source2445-0308
dc.source2444-9067
dc.source10.30552/ejhr.v2i3
dc.titleAlexithymia and enjoyment of life in institutionalized elderly versus senior classroomen-US
dc.titleAlexitimia y disfrute de la vida en mayores institucionalizados versus aula de mayoreses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record