Analysis of personality variables, psychological well-being and constructive thinking in students of Sciences of Health.
Análisis de Variables de personalidad, bienestar psicológico y pensamiento constructivo en estudiantes de Ciencias de la Salud
Author
Quevedo-Aguado, María Paz
Benavente, María H.
Abstract
Some of the most current research lines in the field of personality psychology, focus on the study of what has come to be called, from Positive Psychology, the field of positive emotions (Fernández-Abascal, 2011; Vazquez, & Castilla, 2007). We understand that the development of these emotions will enhance, not only the personal well-being, but also the effectiveness of the professional work of those who dedicate themselves to the field of Health (Vázquez et al., 2009). The work that is presented has been done on a sample of 280 university students Psychology and Nursing, evaluating the degree of Wellbeing (Psychological Wellbeing Scale (EBP, Ryff, 1989), the dimensions of Personality (Lexicon Taxonomy in Spanish "5G", Iraegui, & Quevedo-Aguado, 2002) and characteristics of Constructive Thinking (Epstein, 1998). The results show significant differences in some of the subscales, more based on the variable Sex than in the differences of Age or Degree; but, in addition, they inform us of behavioral tendencies that link certain personality factors, with scales of Wellbeing and with type of thinking, which make us propose the continuity of this line of work to deepen their interrelationships. Algunas de las líneas de investigación más potenciadas actualmente en el campo de la Psicología de la Personalidad, ponen el acento en el estudio de lo que se ha venido en llamar, desde la Psicología Positiva, el ámbito de las emociones positivas (Fernández-Abascal, 2011; Vázquez y Castilla, 2007). Entendemos que el desarrollo de dichas emociones potenciarán, no sólo el bienestar personal, sino además la eficacia del trabajo profesional de quienes se dedican al campo de la Salud (Vázquez et al., 2009). El trabajo que se presenta, se ha realizado sobre una muestra de 280 estudiantes universitarios Psicología y Enfermería, evaluando el grado de Bienestar (Escala de Bienestar Psicológico (EBP; Ryff, 1989), las dimensiones de Personalidad (Taxonomía Léxica en Español “5G”; Iraegui, y Quevedo-Aguado, 2002) y características de Pensamiento Constructivo (Epstein, 1998). Los resultados arrojan diferencias significativas en algunas de las subescalas, más basadas en la variable sexo que en las diferencias de edad o titulación; pero, además nos informan de tendencias comportamentales que vinculan a determinados factores de personalidad, con escalas de Bienestar y con tipo de pensamiento, que nos hacen plantear la continuidad de esta línea de trabajo para profundizar en sus interrelaciones.