Show simple item record

Cuestionarios de e-autoevaluación y e-feedback: una aplicación en Moodle

dc.creatorSaiz Manzanares, María Consuelo
dc.creatorQueiruga Dios, Miguel Ángel
dc.creatorMarticorena Sánchez, Raúl
dc.creatorEscolar Llamazares, Maria del Camino
dc.creatorArnaiz González, Álvar
dc.date2018-12-03
dc.date.accessioned2021-06-14T16:56:59Z
dc.date.available2021-06-14T16:56:59Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejhr/article/view/1236
dc.identifier10.30552/ejhr.v4i3.116
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168297
dc.descriptionIn Learning Management Systems (LMS), the learning resources that students value most highly are selfassessment questionnaires (quizzes) that include automatic feedback to their responses in real-time. These systems can facilitate the development of conceptual and procedural competences. Our study therefore sets out to establish whether this tool and the frequency with which it is used will increase student learning outcomes and student satisfaction with the teaching process. A longitudinal study is conducted with a sample of 179 Health Science students on the Moodle Platform v.3.1. Both quantitative and qualitative techniques are applied to the analysis of the data. The results indicated that when the self-assessment questions were incorporated in instructional videos, the learners not only obtained better results but also increased their level of satisfaction with the degree course. In addition, students in both (the experimental and the control) groups considered that the use of videos incorporated in the LMS facilitated their conceptual understanding and respected their pace of learning. In summary, students valued the inclusion of automatic feedback (both within videos and self-assessment questionnaires) in real time as a good technique for the personalization of learning.en-US
dc.descriptionEn los entornos Learning Management System (LMS), uno de los recursos de aprendizaje mejor valorados por los estudiantes es la utilización de cuestionarios de autoevaluación (quizzes) en los que se incluyen procesos automáticos de feedback a las respuestas en tiempo real. El uso de estos sistemas facilita el desarrollo de competencias conceptuales y procedimentales. Los objetivos de este estudio fueron conocer si esta herramienta y si su frecuencia de uso incrementaban los resultados de aprendizaje y la satisfacción del estudiante con el proceso de enseñanza. Para ello se realizó un estudio longitudinal a lo largo de dos cursos académicos. Se trabajó con una muestra de 179 estudiantes de Ciencias de la Salud en la Plataforma Moodle v.3.1. En el análisis de los datos se aplicaron técnicas cuantitativas y cualitativas. Los resultados indican que cuando las preguntas de autoevaluación se insertan dentro de videos instruccionales, los aprendices obtienen mejores resultados y experimentan un mayor grado de satisfacción. Además, los estudiantes de ambos grupos (experimental y control) consideraron que la inserción de videos en el LMS facilitó su comprensión conceptual y respetó su ritmo de aprendizaje. La inclusión del feedback automático, en tiempo real (tanto dentro de los videos como en los cuestionarios de autoevaluación) fue valorada como una buena técnica de personalización del aprendizaje.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejhr/article/view/1236/883
dc.rightsDerechos de autor 2018 European Journal of Health Researches-ES
dc.sourceEuropean Journal of Health Research; Vol. 4 No. 3 (2018): (December, 2018); 135-148en-US
dc.sourceEuropean Journal of Health Research; Vol. 4 Núm. 3 (2018): (Diciembre, 2018); 135-148es-ES
dc.source2445-0308
dc.source2444-9067
dc.source10.30552/ejhr.v4i3
dc.titleE-self-assessment and e-feedback questionnaires: an application in Moodleen-US
dc.titleCuestionarios de e-autoevaluación y e-feedback: una aplicación en Moodlees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record