Show simple item record

Horas de pantalla y actividad física de los estudiantes de Educación Secundaria

dc.creatorGuevara, Raquel M.
dc.creatorUrchaga, José D.
dc.creatorSanchez Moro, Esther
dc.date2019-11-08
dc.date.accessioned2021-06-14T16:57:00Z
dc.date.available2021-06-14T16:57:00Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejhr/article/view/1293
dc.identifier10.30552/ejhr.v5i2.184
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168313
dc.descriptionThe use of new technologies in free time is increasingly common among the adolescent population. This habit can have as a consequence a decrease in daily physical activity, thus generating health problems such as overweight and obesity. This research aims to study the daily hours of screen during the free time of 1.264 students of 1st and 4th Secondary Education and check if these are related to the physical activity they practice; In addition, it is proposed to know if there are significant differences in the daily screen hours according to the sex and the school year of the respondents. The results show that 47.7% of the adolescents surveyed spend 5 hours or more a day before the screen, be it television, videogames or using the computer; and in addition, it is a habit more frequent in the students of 4th of ESO. No significant differences were found according to sex, however, there are some according to the school year, more students in the 4th year of ESO than the students in the 1st year of ESO. On the other hand, the lack of relationship between screen hours and the practice of physical activity confirms what was found in other international studies: both activities are compatible because they would occur at different times of the day.en-US
dc.descriptionEl uso de las nuevas tecnologías en el tiempo libre es cada vez más frecuente entre la población adolescente. Este hábito puede tener como consecuencia una disminución de la actividad física diaria, generando así problemas de salud como el sobrepeso y la obesidad. Esta investigación pretende estudiar las horas diarias de pantalla durante el tiempo libre de 1.264 estudiantes de 1º y 4º de Educación Secundaria y comprobar si éstas se relacionan con la actividad física que practican; además se plantea conocer si existen diferencias significativas en las horas diarias de pantalla según el sexo y el curso escolar de los encuestados. Los resultados muestran que un 47.7% de los adolescentes encuestados pasan 5 horas o más al día ante la pantalla ya sea televisión, videojuegos o usando el ordenador; y además se trata de un hábito más frecuente en el alumnado de 4º de ESO. No se encontraron diferencias significativas según el sexo, en cambio sí las hay según el curso escolar pasando más tiempo ante la pantalla los alumnos de 4º de ESO que los alumnos de 1º de ESO. Por otro lado, la falta de relación entre las horas de pantalla y la práctica de actividad física confirma lo encontrado en otros estudios internacionales: ambas actividades son compatibles porque se producirían en distintos momentos del día.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejhr/article/view/1293/899
dc.rightsDerechos de autor 2019 European Journal of Health Researches-ES
dc.sourceEuropean Journal of Health Research; Vol. 5 No. 2 (2019): (December, 2019); 133-143en-US
dc.sourceEuropean Journal of Health Research; Vol. 5 Núm. 2 (2019): (Diciembre, 2019); 133-143es-ES
dc.source2445-0308
dc.source2444-9067
dc.source10.30552/ejhr.v5i2
dc.titleScreen hours and physical activity of Secondary Education studentsen-US
dc.titleHoras de pantalla y actividad física de los estudiantes de Educación Secundariaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record