Tensions and Realities of University Teachers in the face of the Covid-19 Pandemic
Tensiones y realidades de los docentes universitarios frente a la pandemia Covid-19
dc.creator | Galvis López, Gladys | |
dc.creator | Vásquez, Andrea | |
dc.creator | Caviativa, Yaneth Patricia | |
dc.creator | Ospina, Paola Andrea | |
dc.creator | Chaves, Verónica Tatiana | |
dc.creator | Carreño, Lina María | |
dc.creator | Vera, Víctor Javier | |
dc.date | 2021-02-15 | |
dc.date.accessioned | 2021-06-14T16:57:03Z | |
dc.date.available | 2021-06-14T16:57:03Z | |
dc.identifier | https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejhr/article/view/1396 | |
dc.identifier | 10.32457/ejhr.v7i1.1396 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/168344 | |
dc.description | The contingency generated from the Covid-19 pandemic means that the working conditions of teachers are transformed with an increase in the hours worked, immobility of the workplace, resolution of administrative situations of the educational institution and support for students with Situations that require it, leads to a physical and mental overload on the part of university teachers. A phenomenological design study is developed in which 178 university teachers of the 2020-I cycle are included with a part-time employment contract (4 hours) in the morning-night hours and a full-time employment contract (8 hours); who are working from their homes in theoretical, practical and theoretical-practical methodology. It is found that teachers show impairment in their physical and mental load due to the Covid-19 pandemic contingency, relating the working day, work intensity, interpersonal relationships with respect to the different types of loads from habituality to the given special context Due to contingency, where physical-mental effort, stressful situations in work and non-work activities are factors attributed to the professional burnout of the teacher, the virtual modality has generated that teachers have changing physical and psychological behaviors. | en-US |
dc.description | La contingencia generada a partir de la pandemia de Covid-19 hace que las condiciones laborales de los docentes se transformen con un aumento de las horas laboradas, inmovilidad en el lugar de trabajo, resolución de situaciones administrativas de la institución educativa y el apoyo a estudiantes con situaciones que así lo requieren, lleva a una sobrecarga física y mental por parte de los docentes universitarios. Se desarrolla un estudio de diseño fenomenológico en el que se incluyen 178 docentes universitarios del ciclo 2020-I con contrato laboral medio tiempo (4 horas) en horario de la mañana- noche y contrato laboral tiempo completo (8 horas); que se encuentran laborando desde sus casas en metodología teórica, práctica y teórico-práctica. Se encuentra que los docentes evidencian afectación en su carga física y mental debido a la contingencia por pandemia Covid-19, relacionando la jornada laboral, intensidad de trabajo, las relaciones interpersonales con respecto a los diferentes tipos de cargas desde la habitualidad al contexto especial dado por la contingencia, en donde el esfuerzo físico-mental, las situaciones de tipo estresantes en la actividad laboral y extra laboral son factores atribuidos al desgaste profesional del docente, la modalidad virtual ha generado que los docentes tengan conductas físicas y psicológicas cambiantes. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Autónoma de Chile | es-ES |
dc.relation | https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejhr/article/view/1396/1014 | |
dc.rights | Derechos de autor 2021 Gladys Galvis López, Andrea Vásquez, Yaneth Patricia Caviativa, Paola Andrea Ospina, Verónica Tatiana Chaves, Lina María Carreño, Víctor Javier Vera | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | es-ES |
dc.source | European Journal of Health Research; Vol. 7 No. 1 (2021): April; 1-13 | en-US |
dc.source | European Journal of Health Research; Vol. 7 Núm. 1 (2021): Abril; 1-13 | es-ES |
dc.source | 2445-0308 | |
dc.source | 2444-9067 | |
dc.source | 10.32457/ejhr.v7i1 | |
dc.subject | Carga laboral | es-ES |
dc.subject | docentes universitarios | es-ES |
dc.subject | carga mental | es-ES |
dc.subject | Workload | en-US |
dc.subject | university teachers | en-US |
dc.subject | mental load | en-US |
dc.title | Tensions and Realities of University Teachers in the face of the Covid-19 Pandemic | en-US |
dc.title | Tensiones y realidades de los docentes universitarios frente a la pandemia Covid-19 | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
European Journal of Health Research
\([0-9]{4}\)