Creativity, interdiscipline and design for Innovation
Creatividad, interdisciplina y diseño para la innovación
Author
Contreras Correa, Paulina
Bravo, Úrsula
Cortés, Catalina
Albornoz, Carlos
Abstract
Innovation requires of the interaction of several disciplinary views and of the collaboration of individuals with different abilities. There is no innovation without creativity, which positions it as a fundamental methodological instrument in the professional exercise. To meet this requirement, universities have incorporated several courses and programs oriented to develop entrepreneurial skills, creativity and innovation. However, there is not enough evidence about the effect that these courses have in their students. Different authors have observed creative processes and designer’s abilities, trying to find a replicable methodological device which facilitates innovation processes. This article sets out the preliminary results of the inaugural research project of the research area of design faculty “characterization of the creative process of interdisciplinary equipment” which seeks to characterize the creative process of interdisciplinary teams, identifying the particularities that each discipline contributes to the process. For that purpose, there were organized unidisciplinary and interdisciplinary groups with students of 5th year from the three degrees participating in Icubo: design, engineering, and business. Inside the nterdisciplinary work teams, there were groups of dLab students, trained on creativity and with experience in interdisciplinary work and control groups formed by students of the same majors, who did not participate in the dlab program. La innovación requiere de la interacción de diversas miradas disciplinares y de la colaboración de individuos con distintas capacidades. No hay innovación sin creatividad, lo que a la creatividad instala como un instrumento metodológico fundamental en el ejercicio profesional. Frente a esta necesidad las universidades han tenido que incorporar diversos cursos y programas orientados a desarrollar competencias de emprendimiento, creatividad e innovación, sin embargo no hay suficiente evidencia acerca del efecto que estos cursos tienen en los alumnos. Diferentes autores han observado los procesos creativos y habilidades del diseñador, tratando de encontrar un dispositivo metodológico replicable que facilite los procesos de innovación. Este artículo expone los resultados preliminares del proyecto de investigación inaugural del área de investigación de la Facultad de Diseño “caracterización del proceso creativo en equipos interdisciplinarios” que busca caracterizar el proceso creativo de equipos interdisciplinarios, identificando las particularidades que cada disciplina aporta a dicho proceso. Para ello se conformaron grupos unidisciplinares e interdisciplinares con alumnos de 5º año de las tres carreras que conforman Icubo: diseño, ingeniería y negocios. Dentro de los equipos de trabajo interdisciplinario, se observaron grupos de alumnos de dlab, con formación en creatividad y experiencia en trabajo interdisciplinario y grupos control conformados por alumnos de las mismas carreras, pero que no participaban del programa dLab.