Impact of didactic communication in enhancing learning and integration of meaningful content
Impacto de la comunicación didáctica en la habilitación de aprendizajes e integración de contenido significativo
Author
Renard, María
Abstract
The subject that originates this article is the need to enable learning through didactic communication as a vehicle for meaningful experiences. The subject will be discussed in the framework of three matters: (i) what does the term didactic communication mean, (ii) Chile as a receiver of information, and (iii) the role of design in enhancing learning and meaningful experiences, with action-oriented recommendations. How do we achieve a new message to be recognized by a receiver? How do we motivate him and draw his attention to give meaning to the experience, so that he can make use of the content of this new message in his life? We propose three dimensions from where to address this: (i) technical dimension: where everything related to the fidelity of the message develops; (ii) semiotic and semantic dimension: where the meaning and interpretation that the receptor gives and makes of a message is addresses; and (iii) pragmatic dimension: where the subject of communication focuses on the consequences of the expected human behavior, also referred as, the didactic performance of the message. To exemplify this argument we expose three cases: discovering with you (acompañándote a descubrir), project for Clínica Las Condes Pediatric Division, and Oruam, the young magician. El tema que da pie a este artículo es cómo poder habilitar aprendizaje mediante la comunicación didáctica como vehículo de experiencias significativas. Se desarrollará la materia en el marco de tres asuntos: () a qué se refiere el término comunicación didáctica, (ii) Chile como receptor de información, y (iii) el rol del diseño en la habilitación de aprendizajes y experiencias significativas, con recomendaciones orientadas a la acción. ¿Cómo logramos que un mensaje nuevo pueda ser reconocido por un receptor? ¿Cómo logramos motivarlo y llamar su atención para otorgarle una experiencia con sentido, de manera que pueda hacer uso del contenido de ese nuevo mensaje en su vida? Proponemos tres dimensiones desde donde abordarlo: (i) dimensión técnica: donde se desarrolla todo lo relacionado a la fidelidad del mensaje; (ii) dimensión semiótica y semántica: donde se aborda el significado e interpretación que el receptor da y hace de un mensaje; y (iii) dimensión pragmática: donde el tema de la comunicación se enfoca en las consecuencias del comportamiento esperado de las personas o, llamado de otro modo, el rendimiento didáctico del mensaje. Para ejemplificar esta argumentación exponemos tres casos: acompañándote a descubrir, proyecto de pediatría para Clínica Las Condes y Oruam, el pequeño mago.