An approach to pop and psychedelic design, and its iconography on the album covers of the youth counterculture in Chile: 1967-1970
Una aproximación al diseño pop y psicodélico, y su iconografía en las carátulas de disco de la contracultura juvenil en Chile: 1967-1970
Author
Vico Sánchez, Mauricio
Abstract
The 1960s was considered a relevant period in art history, thanks to the plurality of styles that emerged and coexisted: pop art, op art, kinetic art, psychedelic poster, conceptual art and others. It was a time of intense artistic activity in the field of experimentation. In addition, it was a time for reflecting on the important social and cultural changes that were taking place in the western world. Of all these currents, it was possibly pop art and psychedelia that had the greatest impact on the beginnings of the design profession in Chile, from the mid-1960s. These trends would have a notable participation in the replacement of a new language and visuality, under the umbrella of the influences of renewal coming from abroad, expressed in the youth expressions of the counterculture. In its beginnings, this change would be noticed from the field of aesthetics, giving way to a new iconography present on the covers of the 33 1/3 RPM vinyl records, called long-plays. La década de 1960 fue considerada como un período relevante en la historia del arte, gracias al pluralismo de estilos que surgieron y coexistieron: pop art, op art, arte cinético, póster psicodélico, arte conceptual y otros. Fue una época de intensa actividad artística en el plano de la experimentación. Además, un reflejo de los importantes cambios sociales y culturales que estaban teniendo lugar en el mundo occidental. De todas estas corrientes, posiblemente fue el pop art y la psicodelia las que más impacto tuvieron en los inicios de la profesión del diseño en Chile, desde mediados de 1960. Estas tendencias tendrían una participación notable en el recambio de un nuevo lenguaje y visualidad, al amparo de las influencias de renovación provenientes desde el exterior, manifiestas en las expresiones juveniles de la contracultura. En sus inicios, este cambio se haría notar desde el espacio de la estética, dando paso a una nueva iconografía muy presente en las portadas de los discos de vinilo de 33 1/3 RPM, llamados long-play.