Modification of the Salasaca graphic production and its expression in tapestry
MODIFICACIÓN DE LA PRODUCCIÓN GRÁFICA SALASACA Y SU EXPRESIÓN EN EL TAPIZ
Author
LARREA SOLÓRZANO, ANDREA DANIELA
Abstract
THE CONCEPTS OF OBJECT ECOLOGY, DOMOLOGY AND SUBJECTIVE CULTURAL LEGACY, AS CONSTITUENT AXES OF THE AESTHETIC CULTURE OF A PEOPLE, BECOME EVIDENT WHEN ANALYZING THE ICONOGRAPHIC TRANSFORMATIONS THAT TOOK PLACE IN THE SALASACA TAPESTRIES BETWEEN 1960 AND 2018, AS A RESULT (AMONG OTHER CONDITIONING FACTORS) OF THE MIGRATORY PROCESSES THAT THIS PEOPLE WENT THROUGH DURING THIS PERIOD, FUNDAMENTALLY WITH ITS MASSIVE TRANSFER FROM THE ECUADORIAN ANDES TO THE GALAPAGOS ISLANDS. BY MEANS OF A PHOTOGRAPHIC COMPILATION, AND THROUGH A COMPARATIVE PROCESS THAT RUNS HAND IN HAND WITH THE ANALYSIS OF THE LIFE HISTORIES OF THE WEAVERS OF THIS COMMUNITY, THE TRANSFORMATIONS IN THE ICONOGRAPHY EXPRESSED THROUGH THIS MEDIUM CAN BE EXPLAINED. LOS CONCEPTOS DE ECOLOGÍA OBJETUAL, DEMOECOLOGÍA Y LEGADO SUBJETIVO CULTURAL, COMO EJES CONSTITUYENTES DE LA CULTURA ESTÉTICA DE UN PUEBLO, SE PONEN DE MANIFIESTO AL ANALIZAR LAS TRANSFORMACIONES ICONOGRÁFICAS QUE SE DIERAN EN EL TAPIZ SALASACA, ENTRE 1960 Y 2018, COMO RESULTADO (ENTRE OTRAS CONDICIONANTES), DE LOS PROCESOS MIGRATORIOS QUE ESTE PUEBLO ATRAVESARA DURANTE ESTE PERÍODO, FUNDAMENTALMENTE CON SU TRASLADADO MASIVO DESDE LOS ANDES ECUATORIANOS HACIA LAS ISLAS GALÁPAGOS. POR MEDIO DE UNA RECOPILACIÓN FOTOGRÁFICA, Y A TRAVÉS DE UN PROCESO COMPARATIVO QUE CORRE DE LA MANO CON EL ANÁLISIS DE LAS HISTORIAS DE VIDA DE LOS TEJEDORES DE ESTA COMUNIDAD, ES POSIBLE DAR CUENTA DE LAS TRANSFORMACIONES EN LA ICONOGRAFÍA EXPRESADA POR MEDIO DE ESTE SOPORTE.