Hydraulic tiles and memory: Theoretical bases to support the construction of a graphic inventory
Baldosas hidráulicas y memoria: Relevamiento de bases teóricas para la construcción de un acervo gráfico
Author
Aguiar Mol, Iara
Silva, Sérgio Antônio
Abstract
The present article proposes to elaborate a literature review on the theme of memory, with the purpose of providing theoretical basis to guide the construction of a graphic collection of patterns of hydraulic tiles in Brazil. The subject is part of a more comprehensive research that intends to identify and discuss issues pertinent to the relevance of hydraulic tile patterns, as artifacts of memory, identity and Brazilian material culture. Based on initial concepts about memory, we will try to understand the implications of this term for the registration of cultural heritage, besides raising and registering some methods and taxonomies that can be applied in the cataloging of collections and inventories of such nature. In other words, it is sought to find the best way to organize this visual repertoire so that it can enable to gather a cultural patrimony appropriate to the activation of individual and collective memories and, at the same time, to extend creative potentialities in contemporary design processes, making graphic forms. El presente artículo elabora una revisión literaria sobre el tema de la memoria, con la intención de proveer una base teórica para guiar la construcción de un acervo gráfico de patrones de baldosas hidráulicas en Brasil. Esto es parte de una investigación más extensa, que pretende identificar y discutir cuestiones pertinentes a la relevancia de los patrones de las baldosas hidráulicas como artefactos de memoria, identidad y cultura material brasileña. A partir de conceptos iniciales sobre la memoria, se buscará entender las implicaciones de ese término para el registro del patrimonio cultural, además de relevar y registrar algunos métodos y taxonomías que puedan ser aplicados en la catalogación de acervos e inventarios de tal naturaleza. En otras palabras, se busca encontrar la mejor forma de organizar ese repertorio visual para que sea capaz de reunir un patrimonio cultural adecuado a la activación de memorias individuales, colectivas y, al mismo tiempo, ampliar potencialidades creativas en procesos proyectuales contemporáneos, que sean de dominio público y en formas gráficas de profunda resonancia nacional.