BASE Diseño e Innovación
Design as a communication tool for cultural heritage
El diseño como herramienta de comunicación del patrimonio cultural
Author
Guzmán H., Trinidad
Abstract
The current recognition of the diversity of cultural identities in chile has complicated the definition of policies related to the preservation of cultural heritage, both tangible and intangible. Faced with this problem, what role should design play? If it is recognized as a tool that has traditionally been sensitive to the contexts of use, which are not necessarily restricted to mere functionality, it is reasonable to think that it can play a key role in the preservation and dissemination of traditions and values that constitute the popular memory and cultural identity of our country. Therefore, strengthening the links between design and heritage makes it possible to redefine a basic function of this discipline, such as communication, through strategies that address the local reality of each territory. El reconocimiento actual de la diversidad de identidades culturales en chile ha complejizado la definición de políticas con relación a la preservación del patrimonio cultural, tanto material como inmaterial. Frente a este problema, ¿qué rol debiera asumir el diseño? Si se le reconoce como una herramienta que tradicionalmente ha sido sensible a los contextos de uso, los que no necesariamente se restringen a la mera funcionalidad, es razonable pensar que puede jugar un rol clave en la preservación y difusión de tradiciones y valores que constituyen la memoria popular y la identidad cultural de nuestro país. De esta forma, potenciar los vínculos de diseño y patrimonio permite resignificar una función básica de esta disciplina como es la comunicación, mediante estrategias que atiendan a la realidad local de cada territorio.