Marco Correa and Latin American fashion
Marco Correa y la moda latinoamericana
dc.creator | Buenaventura Keane, Mary Isabel | |
dc.date | 2019-08-01 | |
dc.identifier | https://revistas.udd.cl/index.php/BDI/article/view/321 | |
dc.description | On June 29, 2017, the Museo de la Moda (fashion museum) in Santiago, Chile, inaugurated its XVIth exhibition dedicated exclusively to the Chilean designer Marco Correa (1943-1992). Correa's interest is usually explained by his role as creator of a presumably Latin American fashion, which occurred in the context of the political and social movements of the 1960s and 1970s. However, a more detailed study allows us to identify features of international artistic movements such as pop art, op art, kinetic art, as well as counterculture movements such as the hippie and psychedelic movements.in such a setting, is it possible to consider correa's work properly "Latin American" or is it rather a reflection of the contemporary and universal art of the time? What is the graphic influence of the artistic movements of the 60s and 70s on his work? And what are the Latin Americanist traits? In order to answer these questions, this project proposes to record and analyze -from the visual variables of graphic design- the items exhibited in the fashion museum. This analysis will allow the identification of local and global graphic influences. | en-US |
dc.description | El 29 de junio de 2017, el museo de la moda inauguró su XVI exposición dedicada al diseñador chileno Marco Correa (1943-1992). El interés en correa suele explicarse por su rol como creador de una supuesta moda latinoamericana, que se habría dado en el contexto de los movimientos políticos y sociales de los años 60 y 70. Sin embargo, un estudio más detenido permite identificar rasgos propios de movimientos artísticos internacionales como el pop art, el op art, arte cinético, además de movimientos de contracultura como jipismo y psicodelia. En tal escenario, ¿Es posible considerar propiamente “latinoamericana” la obra de correa o más bien es un reflejo del arte contemporáneo y universal de la época?, ¿Cuál es la influencia gráfica de los movimientos artísticos de los 60 y 70 en su obra? y ¿Cuáles son los rasgos latinoamericanistas? Para dar respuesta a estas interrogantes, el proyecto propone registrar y analizar –desde las variables visuales del diseño gráfico– las piezas expuestas en el museo de la moda. Este análisis permitirá identificar influencias gráficas locales y globales. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad del Desarrollo | es-ES |
dc.relation | https://revistas.udd.cl/index.php/BDI/article/view/321/290 | |
dc.rights | Derechos de autor 2019 Base Diseño e Innovación | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es | es-ES |
dc.source | Base Diseño e Innovación; Vol. 5 No. 4 (2019): Design and heritage; 276-285 | en-US |
dc.source | Base Diseño e Innovación; Vol. 5 Núm. 4 (2019): Diseño y patrimonio; 276-285 | es-ES |
dc.source | 2452-5928 | |
dc.source | 0719-515X | |
dc.subject | . | es-ES |
dc.title | Marco Correa and Latin American fashion | en-US |
dc.title | Marco Correa y la moda latinoamericana | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
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BASE Diseño e Innovación
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