The cultural commitment in the identities of the arts teachers in Chile
El compromiso cultural en las identidades del profesorado de artes en Chile
Author
García-Huidobro Munita, Rosario de Lourdes
Ferrada Sulivan, Jorge
Abstract
The paper shares the first phase of the research “Professional identities of artists-teachers in Los Lagos Region. Transformations of the social in cultural commitment”, carried out in Chile. The main objective is to know the professional identity of the art teachers of the Los Lagos Region and to understand how they contribute towards cultural development. We present the results of a survey that targeted a group of 97 art teachers in the south of Chile and sought to gather information about the main professional experiences that affect the identity formation of these educating artists. The structure of the online survey was divided into five sections, since each one covered the dimensions that influence the conformation of the identity of the artists-teachers. Namely, (i) the training and professional trajectory, (ii) characteristics of their art practice, (iii) conflicts of their art-teaching practice, (iv) needs of the art-teaching practice and finally, (v) contributions to the cultural development of the region. The analysis of the survey was carried out through the statistical program SPSS (Statistical Package for the Social Sciences), which allowed to generate crosses and variables among the questions of the five dimensions indicated. Among the most relevant results we could see that the diversity of backgrounds in terms of initial teacher training, along with years of professional experience were relevant crossings, as they pointed out various ways of linking with the commitment of cultural development and their identities. El escrito comparte la primera fase de la investigación “Identidades profesionales de lo-as artistas-docentes en la Región de Los Lagos. Transformaciones de lo social en compromiso cultural”, realizada en Chile. El objetivo principal es conocer la identidad profesional de los-as profesores de artes de la región de Los Lagos y comprender cómo estas contribuyen hacia el desarrollo cultural. Se presentan los resultados de la encuesta realizada a un grupo de 97 profesores-as de artes visuales en el sur de Chile, que buscó recoger información acerca de las principales experiencias profesionales que afectan la conformación identitaria de estos artistas educadores-as. La estructura de la encuesta online se dividió en cinco apartados, puesto que cada uno abarcó las dimensiones que influyen la conformación de la identidad de los-as artistas-docentes. A saber, (i) la formación y trayectoria profesional, (ii) características de la práctica artística, (iii) conflictos de la práctica artística-docente, (iv) necesidades de la práctica artística-docente y por último, (v) aportes al desarrollo cultural de la región. El análisis de la encuesta se realizó a través del programa estadístico SPSS (Statistical Package for the Social Sciences), el cual permitió generar cruces y variables entre las preguntas de las cinco dimensiones señalas. Entre los resultados más relevantes pudimos constatar que la diversidad de procedencias en cuanto a la formación inicial del profesorado, junto a los años de experiencia profesional eran cruces relevantes, ya que señalaron diversas formas de vincularse con el compromiso del desarrollo cultural y sus identidades.