• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Historia
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Historia
  • View Item

Society, race, education and social mobility: Royal College and San Carlos Borromeo Conciliar Seminary and priests in Cartagena de Indias (1750-1810)

Sociedad, raza, educación y movilidad social: Colegio Real y Seminario Conciliar San Carlos Borromeo y sacerdotes en Cartagena de Indias (1750-1810)

Author
Solano, Sergio Paolo

Vanegas Beltrán, Muriel

Flórez Bolívar, Roicer

Full text
http://revistahistoria.uc.cl/index.php/rhis/article/view/27201
10.4067/S0717-71942020000200631
Abstract
This article analyzes the aspirations of middle-income white and freed black families to achieve social recognition through ecclesiastical studies and entering the priesthood in Cartagena de Indias between 1750 and 1810. Based on primary sources from the General Archive of the Nation (Colombia), from the General Archive of Simancas, and from the Archive of the Royal Chancery of Valladolid (Spain), this article studies the creation and operation of the seminary of San Carlos Borromeo, as well as the aspirations of these families to access education in a context in which tensions and hierarchical privileges prevailed for racial and stationary reasons. It is shown how in Cartagena at the end of the Colonial period the external pressures and social conflicts opened spaces in institutions (church and militias) so that those middle sectors could position themselves, and how those institutions channeled those demands to not allow the pressures to be translated into challenges directed to the social order, negotiating a certain social mobility within institutional channels.
 
Este artículo analiza las aspiraciones de familias de blancos y de libres de color de condición social media por lograr reconocimiento social a través de los estudios eclesiásticos y del ejercicio del sacerdocio en la Cartagena de Indias entre 1750 y 1810. Con base en fuentes primarias provenientes del Archivo General de la Nación (Colombia), del Archivo General de Simancas y del Archivo de la Real Chancillería de Valladolid (España), se estudia la creación y el funcionamiento del Colegio Seminario Conciliar San Carlos Borromeo, así como las aspiraciones de esas familias por acceder a la educación en un contexto en el que predominaban las tensiones y los privilegios jerarquizados por razones raciales y estamentales. Se demuestra cómo en la Cartagena de fines de la Colonia las presiones y conflictos sociales externos abrieron algunos espacios en las instituciones (iglesia y milicias) para que esos sectores medios se posicionaran, y cómo esas instituciones encauzaron esas demandas para no permitir que las presiones se tradujeran en expresiones desafiantes para el orden social, negociando cierta movilidad social dentro de los canales institucionales.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB