Generation of University Spin Off Companies: Challenges from Mexico
Author
Pérez-Hernández, Pilar
Calderon, Guadalupe
Noriega, Emilio
Abstract
Spin off companies refer to firms created by university laboratories, the generation of this type of companies has a pull effect through the diffusion, imitation and innovation of the company even at long-term for economic development. In order to generate this type of business, an articulated set of legislative, cultural and financing, instruments are required. In addition, various actors must be involved; aligned to achieve local development. The ability of universities to create spin off companies depends on their background and favorable regional conditions. This research aims to identify the main challenges during spawn university spin off companies in Mexico, thus, it is necessary explore the consequences and analyze key factors of entrepreneurial university scheme, at the end of this paper illustrates Mexico’s outlook and the conclusions. There are four major challenges that universities faces: first, the lack of clear and effective internal regulations and paperwork processes for intellectual property management and proper commercialization strategies for technological developments; second, is not hiring specialists for Technology Transfer Offices at Higher Education Institutes (HEI) and Public Research Centres (PRC) to generate capabilities; third, inherent complexities of business training and entrepreneurship education, to enhance management competences and business venture, and fourth, decision-maker authority at HEIs and PRCs must develops an enabling environment as governance mechanisms that support and prioritize such processes, so that could be translated into punctual actions with concrete results. Las empresas spin off se refiere a las empresas generadas surgidas de los laboratorios universitarios, la generación de este tipo de empresas tiene un efecto de arrastre a través de la difusión, imitación e innovación de la empresa y en el desarrollo económico a largo plazo. Para generar este tipo de empresas se requiere de un conjunto articulado de instrumentos legislativos, culturales y financiamiento, además intervienen diversos actores; los cuales se deben articular para lograr el desarrollo desde un entorno local. La capacidad de las universidades para crear empresas spin off depende de su trayectoria y de condiciones regionales favorables. El objetivo de la investigación es identificar los desafíos para la generación empresas spin off universitarias en México, para lo cual se exploran las implicaciones que trajo consigo la universidad emprendedora, ulteriormente se caracterizan los factores determinantes en su generación desde las universidades y la situación en México y finaliza con conclusiones. Entre los hallazgos encontrados que existen desafíos mayores dentro de las universidades en cuatro dimensiones: la primera, generación de las normativas y procesos internos claros y efectivos en la gestión de la propiedad intelectual y de la comercialización de los desarrollos; la segunda, consiste en contar con especialistas en las áreas de TT dentro de las IES y CPI para generar capacidades; tercera, en coadyuvar a la formación emprendedora y empresarial de la comunidad para que puedan generarse las competencias de gestión e implementación de las iniciativas de negocios, y cuarta, la gobernanza, el soporte y la prioridad de estos procesos dependen de las decisiones de alta dirección para que se traduzca en acciones concretas y con resultados.