Developmental care of premature newborns: fundamentals and main characteristics
Cuidados del desarrollo en recién nacidos prematuros: fundamentos y características principales
Author
Barra C., Lisseth
Marín P., Alejandra
Coo, Soledad
Full text
http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/269510.32641/andespediatr.v92i1.2695
Abstract
Premature newborns, especially the extreme ones, need to be cared for in the different units in the neonatal services. In addition to ensuring the survival of these newborns, these services have gradually incorporated interventions to promote their development. This review provides an updated synthesis of developmental-focused neonatal care. First, it describes the neurobiological theoretical foundations that explain how the so-called “neonatal stress” can affect the development of a premature child. Later, it reviews the Synactive Theory, which is one of the theoretical models that contribute to understanding the characteristics of the care focused on development. Regarding this care, the evidence and challenges for implementing are described and addressed from a critical perspective, pointing out the strengths and weaknesses. This article highlights the importance of improving the quality of care that preterm newborns received in NICUs, promoting resilience and/or the best possible developmental potential in these children, in addition to strengthening the role of parents in neonatal care. Los recién nacidos prematuros (RNP), en especial los extremos, requieren ser atendidos en las distintas unidades existentes en los servicios de neonatología. Además de procurar la sobrevida de estos niños, poco a poco estos servicios han ido incorporando intervenciones para promover su desarrollo. Esta revisión aporta una síntesis actualizada de los cuidados neonatales centrados en el desarrollo (CCD). En su primera parte describe los fundamentos teóricos de tipo neurobiológicos que explican cómo el denominado “estrés neonatal” puede afectar el curso de desarrollo de un niño nacido prematuro. Posteriormente, se revisa la Teoría Sinactiva, que es uno de los modelos teóricos que contribuye a entender las características de los CCD. Respecto de estos últimos, se describen y abordan sus evidencias y desafíos para la implementación desde una mirada crítica, destacando sus fortalezas y debilidades. Este artículo contribuye a destacar la importancia de seguir avanzando en la mejora de la calidad de la atención que reciben los RNP para promover la resiliencia y/o el mejor potencial de desarrollo posible en estos niños, además de relevar el rol de los padres en el cuidado neonatal.