Late start of early intervention in children with Down syndrome
Inicio tardío de programas de atención temprana en niños y niñas con síndrome de Down
Author
Fredes, Danys
Astudillo, Patricio
Lizama, Macarena
Full text
https://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/344910.32641/andespediatr.v92i3.3449
Abstract
Early intervention (EI) is key in the lives of children with Down syndrome (CHwDS). Starting it before 60 days of life (DOL) has better results in future development.Objective: To assess the factors that delay the beginning of EI in CHwDS.Subjects and Method: Parents of CHwDS who attended EI programs during their first year of life participated. Social, family, and health factors that could influence the time of initiation of EI were evaluated and compared according to the start of EI (before vs after 60DOL). For the analysis of categorical variables, Fisher’s exact test was used and for the association between the numerical ones, the Student T-test for independent samples.Results: 125 questionnaires were analyzed. 51.2% started EI after 60DOL, and of them, 25% started after 6 months of age. Late initiation of EI was associated with hospitalization before 3 months of age (OR = 2.5), long hospital stays (OR = 2.4), lower educational level of the father (OR = 4.7) and of the mother (OR = 3.4), birth in the public health system (OR = 11.8), and access to free EI centers (OR = 2.4). The high socioeconomic level was the only protective factor (OR = 0.4) for early initiation.Conclusions: More than 50% of CHwDS begin EI programs late. This was associated with early hospitalization, prolonged hospital stays, and socioeconomic status. It is urgent to allocate resources and generate public policies that allow guaranteed access to EI programs. La atención temprana (AT) es una intervención clave en la vida de niños y niñas con síndrome de Down (NNcSD). Iniciarla antes de los 60 días de vida (ddv) tiene mejores resultados en el desarrollo futuro.Objetivo: Evaluar los factores que retrasan el inicio de la AT en NNcSD.Sujetos y Método: Participaron padres/madres de NNcSD que asistieron a programas de AT durante su primer año de vida. Se registraron factores sociales, familiares y de salud relacionados al momento de inicio de la AT y se compararon de acuerdo al periodo de inicio de la AT, antes vs después de 60ddv. Para el análisis de variables categóricas se usó test exacto de Fisher y para la asociación entre variables numéricas test de t student para muestras independientes.Resultados: Se analizaron 125 cuestionarios. El 51,2% inició AT después de los 60ddv, de ellos, el 25% después de 6 meses. El inicio tardío de AT se asoció a hospitalización antes de los 3 meses de edad (OR = 2,5), estadías hospitalarias largas (OR 2,4), menor nivel educativo del padre (OR = 4,7) y de la madre (OR 3,4), nacimiento en sistema público (OR = 11,8) y acceso a centros gratuitos de AT (OR = 2,4). El nivel socioeconómico alto fue el único factor protector (OR = 0,4) para inicio precoz.Conclusiones: Más del 50% de los NNcSD inicia tardíamente programas de AT, principalmente por factores de salud y socioeconómicos. Esto se asoció a hospitalización precoz, prolongadas estadías intrahospitalarias y nivel socioeconómico. Es urgente destinar recursos y generar políticas públicas que permitan un acceso garantizado a programas de AT.