Child and adolescent Liaison-Consultation Psychiatry and Psychosomatic Medicine in a Clinical-Teaching Hospital
Psiquiatría de Enlace y Medicina Psicosomática Infanto Juvenil en un Hospital Clínico-Docente
Author
Bronstein, Jonathan
Inzunza, Carla
Full text
https://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/254510.32641/andespediatr.v92i3.2545
Abstract
Psychosomatic medicine explores the psychological, behavioral, and social elements that influence people’s health and quality of life. This discipline develops skills and knowledge used in the evaluation and management of psychosocial elements interfering in the process of illness and healing. The Child and Adolescent Consultation-Liaison Psychiatry (CACLP) is a discipline that has been empirically installed in order to favor adherence to treatments and recovery of children and teenagers during the process of illness. There is a need for developing this discipline in Chile, but so far there are limited national and international records and literature dedicated to it. The objective of this article is to update the concepts of structure and describe how a CACLP unit in a high complexity teaching hospital works in general, discussing the clinical challenges involved in these issues. La Medicina Psicosomática explora factores psicológicos, conductuales y sociales que influyen en la salud y calidad de vida del individuo. Desarrolla igualmente las habilidades y conocimientos utilizados en la evaluación y manejo de los factores psicosociales que interfieren en el proceso de enfermar y sanar. La Psiquiatra de Enlace infanto-juvenil (PEIJ) es una disciplina que empíricamente se ha ido instalando con el objetivo de favorecer la adherencia al tratamiento y recuperación de la población infanto-juvenil frente a su proceso de enfermar. Existe necesidad de desarrollo de esta disciplina en nuestro país, pero hasta ahora hay escasos registros y literatura nacional e internacional del trabajo en el área. El objetivo de este artículo es actualizar los conceptos de estructura y funcionamiento de una unidad PEIJ, presentando como base la experiencia en un hospital clínico-docente de alta complejidad, a la vez que reflexionar en torno a los desafíos clínicos implicados en estas temáticas.