Show simple item record

Babel sikuri: circulación y dinamismo de estilos musicales al interior de una comunidad transnacional de resurgentistas de la música andina;
;

dc.creatorCastelblanco, Daniel
dc.date2021-06-30
dc.date.accessioned2021-07-26T19:46:05Z
dc.date.available2021-07-26T19:46:05Z
dc.identifierhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/54264
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/170972
dc.descriptionEver since the emergence of the sikuri movement in the 1970’s the musicians who participate in most of its Latin American scenes have performed on a variety of indigenous musical styles indexical of different towns and regions in the Central Andes. From Puno city’s sikumoreno to jach’a sikuri from Ilabaya, what does the preference for these styles mean? What kind of relationship does it keep with the migratory flows or the demands of the recording industry? What does it reveal about the sikuri movement as a platform through which alternative forms of knowledge are transferred? Moreover, what does it say about the different cohorts of musicians that make it up? This paper explores some of the considerations that the sikuris take into account when choosing their musical styles and repertoires. It argues that the sikuris’ choices reveal their aesthetic preferences, their search for identity, their will to maintain family, regional or national ties, and even their own agendas. It concludes that, despite the frequency with which the sikuri movement is celebrated as a privileged site for intercultural exchange, the shared cosmopolitan cultural formation of those individuals involved in the transmission of these musical practices and other indigenous knowledges demonstrates quite the opposite.en-US
dc.descriptionA partir de la emergencia del movimiento sikuri en la década de 1970, los músicos que participan en las escenas de varias ciudades latinoamericanas han interpretado estilos musicales indexales de diversos pueblos y regiones en los Andes centrales. Desde el sikumoreno de la ciudad de Puno hasta el jach’a sikuri de Ilabaya, ¿qué supone la elección de estos estilos?, ¿qué relación guarda con los flujos migratorios o las exigencias de la industria discográfica?, ¿qué revela acerca del movimiento sikuri en tanto plataforma por la que circulan formas alternativas de conocimiento? Más aún, ¿qué dice acerca de las distintas cohortes de músicos que lo conforman? Este artículo explora algunas de las consideraciones que los sikuris tienen en cuenta al escoger estilos musicales y repertorios. Argumenta que sus elecciones revelan preferencias estéticas, deseos de diferenciación, la voluntad de mantener lazos familiares, regionales o nacionales, e incluso sus propias agendas. Concluye que, pese la frecuencia con que se celebra el presunto carácter intercultural del movimiento sikuri, la formación cultural cosmopolita de quienes transmiten estas prácticas musicales y conocimientos de origen indígena demuestra lo contrario.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Arteses-ES
dc.relationhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/54264/67438
dc.rightsDerechos de autor 2021 Revista Musical Chilenaes-ES
dc.sourceRevista Musical Chilena; Vol. 75 Núm. 235 (2021): Enero - Junio; 76-100es-ES
dc.source0717-6252
dc.source0716-2790
dc.titleSikuri Babel: transference and dynamism of musical styles within a transnational community of Andean music revivalistsen-US
dc.titleBabel sikuri: circulación y dinamismo de estilos musicales al interior de una comunidad transnacional de resurgentistas de la música andinaes-ES
dc.titlefr-CA
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record