Show simple item record

Los Cantores Africanos. Llegada y recepción del blackface minstrelsy en la segunda mitad del siglo XIX en Chile (1860);
;

dc.creatorDomingo Gómez, Daniel
dc.date2021-06-30
dc.date.accessioned2021-07-26T19:47:00Z
dc.date.available2021-07-26T19:47:00Z
dc.identifierhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/56323
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/170989
dc.descriptionIn September 1860, an American theater company arrived in Chile, “Cantores Africanos” (Ethiopian Minstrels), which performed at the Victoria Theater in Valparaíso and the Municipal Theater of Santiago. This article analyzes, through the newspapers El Mercurio de Valparaíso and El Ferrocarril, how their arrival was, as well as the program they performed and their Chilean reception. We propose that this company corresponds to the first documented arrival of the Blackface Minstrelsy to Chile. Therefore, initially we contextualize this form of popular American entertainment. Next, we examine its arrival in 19th century Chile. Our hypothesis is that, although it did not have a great impact on local society, this artistic representation reinforced both the sense of racial otherness and reaffirmed an aesthetic and musical superiority of the audience gathered there.en-US
dc.descriptionEn septiembre de 1860 arribó a Chile una compañía teatral norteamericana, los “Cantores Africanos” (Ethiopian Minstrels), la cual actuó en el Teatro de la Victoria de Valparaíso y en el Teatro Municipal de Santiago. Este artículo analiza, por medio de los diarios El Mercurio de Valparaíso y El Ferrocarril, cómo fue su llegada, así como el programa que representaron y su recepción chilena. Sostenemos que esta compañía corresponde a la primera llegada documentada del blackface minstrelsy a Chile. Por ello, en un primer momento contextualizamos esta forma de entretenimiento popular estadounidense. Seguidamente, tratamos su llegada en el Chile decimonónico. Nuestra hipótesis es que, si bien no tuvo gran impacto en la sociedad local, esta representación artística reforzó tanto el sentido de alteridad racial como reafirmó una superioridad estética y musical de la audiencia allí congregada.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Arteses-ES
dc.relationhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/56323/67441
dc.rightsDerechos de autor 2021 Revista Musical Chilenaes-ES
dc.sourceRevista Musical Chilena; Vol. 75 Núm. 235 (2021): Enero - Junio; 152-176es-ES
dc.source0717-6252
dc.source0716-2790
dc.titleLos Cantores Africanos. Arrival and reception of the Blackface Minstrelsy in the second half of the 19th century in Chile (1860)en-US
dc.titleLos Cantores Africanos. Llegada y recepción del blackface minstrelsy en la segunda mitad del siglo XIX en Chile (1860)es-ES
dc.titlefr-CA
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record