The campus of the city of the University of Madrid at the dawn of its first centenary: Resignifying heritage to face global challenges
LA CIUDAD UNIVERSITARIA DE MADRID EN LOS ALBORES DE SU CENTENARIO: RESIGNIFICAR SU PATRIMONIO ANTE LOS DESAFÍOS GLOBALES CONTEMPORÁNEOS
Author
IBÁÑEZ MONTOYA, JOAQUÍN
Abstract
From the singular support of the first centenary of the construction of the University City of Madrid, a reflection on its cultural condition is proposed. The objective is to analyze how its educational spaces influence the processes of material and immaterial resignification of new paradigms of a collective heritage. The celebration of the centenary in the year 2027, associated with a candidacy for its declaration as World Heritage, is read here, therefore, more as an opportunity than as a finalist goal.
Expressed as an inevitably paradoxical project in the face of the difficulties of its contemporary management from conventional arguments on usage, whether in the political, typological, historical, urban, landscape or symbolic context, develops an innovative relationship of concepts and methods to add innovative strategies to its directives in facing global challenges of social inequality and climate change as well as the foreseeable challenges of the current health crisis. From these new demands the task of defining a new paradigm of university heritage emerges, which contributes to a renewal of the relationship between campus and city. Desde el soporte singular del primer centenario de la construcción de la Ciudad Universitaria de Madrid se propone una reflexión sobre su condición cultural. El objetivo es analizar cómo sus espacios educativos influyen en los procesos de resignificación material e inmaterial de nuevos paradigmas de un patrimonio colectivo. Su celebración en el año 2027, asociada a una candidatura para su declaración como Patrimonio Mundial, es leída aquí, por tanto, más como una oportunidad que como un objetivo finalista.
La Ciudad Universitaria de Madrid, enunciada como un inevitable proyecto paradójico ante las dificultades de su gestión contemporáneas desde los argumentos convencionales al uso, desarrolla una relación innovadora de conceptos y métodos para sumar estrategias a sus directivas ante los retos globales de desigualdad social y cambio climático, así como en los previsibles de la crisis sanitaria presente. Desde estas nuevas exigencias emerge la tarea de definir un nuevo paradigma del patrimonio universitario que contribuya a renovar la relación entre el campus y la ciudad.