• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Revista de Derecho Aplicado
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Revista de Derecho Aplicado
  • View Item

Corporate Duties and the Consequences of their Breach: A Critical Review of the Application of Non-contractual Liability

Deberes societarios y las consecuencias de su infracción: Una revisión crítica a la aplicación de la responsabilidad extracontractual

Author
Cornejo , Pablo A.

Carrillo , Roberto

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/RDA/article/view/21741
10.7764/rda.0.7.21741
Abstract
This text analysis the opinion rendered by the Supreme Court on July 22, 2019 (Case 21,881-2017). In this opinion, the Court recognizes that the partners of a limited liability company can invoke the rules of non-contractual liability when claiming compensation for damages suffered due to the breach of corporate duties owed to other partners. This, when the formers acted in their capacity as managers of the relevant company, incurring in fraudulent activities that involve deviation of clients and the subsequent loss of corporate profits. Special consideration is given to the consistency issue, involved when including certain obligations that entail a contractual relationship within a collaborative setting – such as the duties of loyalty and non-competition – within the general duties of care, as well as the consequences of his qualification to define his submission to the arbitrator’s jurisdiction.
 
El presente comentario examina la sentencia dictada por la Corte Suprema el 22 de julio de 2019 (rol 21.881-2017). En esta decisión, la Corte reconoce que los socios de una sociedad de responsabilidad limitada pueden demandar la indemnización de los perjuicios sufridos como consecuencia del actuar fraudulento de los socios administradores, quienes incurrieron en conductas que implicaron una desviación de clientela y la consecuente pérdida de utilidades sociales, invocando las reglas de la responsabilidad extracontractual. Se considera especialmente el problema de consistencia que implica integrar dentro de los deberes generales de cuidado característicos de la responsabilidad extracontractual, ciertas obligaciones que presuponen una relación contractual en un marco colaborativo y que son propias de quienes participan en una sociedad, como ocurre con el deber de lealtad y no concurrencia, así como las consecuencias que tiene esta calificación en sede de resolución de controversias.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB