Show simple item record

El roto chileno: masculinidades y exclusión

dc.creatorHermosilla Osorio, Juana
dc.date2021-05-01
dc.identifierhttps://revistas.udec.cl/index.php/historia/article/view/4123
dc.descriptionDuring the conformation of national states in America, symbols, hymns and heroic figures were usually used as a means of establishing common elements between individuals who inhabit a particular territory, and for building identity images for distinguishing one country from another. One of this “emblems” that appeared in Chile, is the famous image of the “Roto Chileno” (Literally Broken Chilean, allusion to being poor, or broke), an individual who, from being ostracised, became the brave “hijo del pueblo” (Son of the People) with the end of the war against the Confederación Perú-Boliviana (Peru-Bolivian Confederation) and praised afterwards with the conclusion of the Guerra del Pacífico (Pacific War) in 1879, finally honouring him with a monument in the Yungay square, situated in Santiago centre. One of the characteristics of these national emblems is that they allude exclusively to masculinity, excluding completely from the national scene anything related to femininity. Therefore, this investigation will propose that the exclusion of the feminine is owing to the necessity to establish clear images of gender and class in society. On this sense, it is strengthen the figure of the Roto Chileno like a popular national masculine image, to whom is shown gratitude for his heroism in 1879 with the erection of a statue, but is not rewarded with economical benefits, the later which would obviously help him better his quality of life, something that a statue in a square cannot do it. This paper will analyse both the inauguration speech in monuments and the poetry linked to the figure of the “roto” as well.en-US
dc.descriptionDurante la conformación de los estados nacionales en América se recurrió con frecuencia al uso de símbolos, himnos y figuras heroicas con el fin de establecer elementos supuestamente comunes entre los sujetos que habitan un determinado territorio y, con ello, construir imágenes de identidad propia que permitan la distinción entre un país y otro.Uno de estos “emblemas” que surgió en Chile es la famosa imagen del Roto chileno, un sujeto que de ser un hombre marginado socialmente se convirtió en el valiente “hijo del pueblo” emergiendo su figura finalizada la guerra contra la Confederación Perú-Boliviana y alabado posteriormente al concluir la Guerra del Pacífico en 1879, honrándosele con un monumento en la plaza Yungay ubicada en el centro de Santiago.Una de las características de estos emblemas nacionales es que hacen alusión exclusivamente a lo masculino, excluyendo completamente del escenario nacional todo lo relacionado a la mujer. Por ello, en esta investigación se propone que la exclusión de lo femenino se debe a la necesidad de establecer imágenes claras de género y clase en la sociedad. En este sentido, se engrandece la figura del roto como imagen nacional masculina popular, a quien se le agradece su heroico actuar en 1879 con el erguimiento de una estatua, pero no se le recompensa con beneficios económicos, los cuales claramente le serían mucho más útiles para mejorar su calidad de vida que un monumento en una plaza de Santiago. En este trabajo se analizarán los discursos de inauguración del monumento, así como poesías vinculadas a la figura del “roto”.es-ES
dc.publisherDepartamento de Historia de la Facultad de Humanidades y Arte de la Universidad de Concepciónes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceRevista de Historia; Vol. 1 Núm. 21 (2014); 155-162es-ES
dc.source0717-8832
dc.source0716-9108
dc.subjectRoto Chilenoes-ES
dc.subjectMasculinidades-ES
dc.subjectMestizoes-ES
dc.subjectRoto Chilenoen-US
dc.subjectMasculinityen-US
dc.subjectMestizoen-US
dc.titleThe Chilean Roto: Masculinities and Exclusionen-US
dc.titleEl roto chileno: masculinidades y exclusiónes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record