Show simple item record

Inteligencia emocional y engagement en estudiantes de medicina: un estudio comparativo en tres países;
;

dc.creatorHernández-Vargas, Clara Ivette
dc.creatorLlorens-Gumbau, Susana
dc.creatorRodríguez-Sánchez, Alma María
dc.creatorChambel, María Jose
dc.date2021-06-17
dc.date.accessioned2021-08-04T15:24:41Z
dc.date.available2021-08-04T15:24:41Z
dc.identifierhttps://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/55261
dc.identifier10.5354/0719-0581.2021.55261
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/171308
dc.descriptionThis study aims to examine the relationship between emotional intelligence (IE) and engagement among medical students. Emotional intelligence was evaluated through the WLEIS scale and engagement by the UWES-9 in a sample of medical students (n = 522) from three countries: Mexico (National Autonomous University of Mexico, n = 27); Portugal (University of Lisbon, n = 232) and Spain (University of Extremadura, n = 163). Regression analysis revealed that students who have more emotional intelligence (specifically those who refer to using their emotions and direct them towards constructive activities and personal functioning) are also the students who presented greater engagement in their studies. Strategies should be implemented to develop emotional intelligence, as part of the contents in the medical training program in order to increase the engagement in students.en-US
dc.descriptionEn este estudio se analiza la relación entre inteligencia emocional (IE) y el engagement académico en estudiantes de medicina. La inteligencia emocional se evalúa mediante la escala WLEIS y el engagement con la escala UWES-9 en una muestra de estudiantes de medicina (n = 522) pertenecientes a tres países: México (Universidad Nacional Autónoma de México, n = 127); Portugal (Universidad de Lisboa, n = 232) y España (Universidad de Extremadura, n = 163). Los análisis de regresión revelan que los estudiantes que tienen más inteligencia emocional (específicamente, los que refieren hacer uso de sus emociones, y las dirigen hacia actividades constructivas y funcionamiento personal) son también los que presentan mayor engagement en sus estudios. Se deben implementar estrategias para desarrollar la inteligencia emocional como parte de los contenidos en el programa de formación en medicina con el objetivo de aumentar el engagement de los estudiantes.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Ciencias Socialeses-ES
dc.relationhttps://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/55261/67285
dc.rightsDerechos de autor 2021 Revista de Psicologíaes-ES
dc.sourceRevista de Psicología; Vol. 30 Núm. 1 (2021)es-ES
dc.source0719-0581
dc.source0716-8039
dc.titleEmotional Intelligence and Engagement in Medicine Students: A Comparative Study in Three Countriesen-US
dc.titleInteligencia emocional y engagement en estudiantes de medicina: un estudio comparativo en tres paíseses-ES
dc.titlefr-CA
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record