The Reception of youth Music in Chile in the sixties: Americanization of the Young?
La recepción de la música juvenil en Chile en los años 60: ¿americanización de la juventud?;
;
Author
Lamadrid Álvarez, Silvia
Baeza Reyes, Andrea
Abstract
This article analyses popular music addressed to young people in Chile in the sixties. In a decade characterized by changes and demands for social transformation, young people are important social actors who are incorporated as market consumers by cultural industries. From a critical perspective on interpretations about musical appropriation in Chile, and following a quantitative approach, we study the rankings of the most popular songs listened by youth
between 1961 and 1970 on Chilean radios. Results show how popular music for youth reflects the condition of a dependent society, open to international influences, but also how young people of the time sieves the reception of new styles according to musical tastes and traditions, fully constituted as hybrid. This study argues that the musical preferences by youth in the second middle of twenty century are a complex hybridization of musical genres, which have constructed identities that interlaces modern and traditional elements. El presente estudio analiza la música popular dirigida a jóvenes en Chile en los años sesenta. En una década marcada por los cambios y demandas de transformación social, las juventudes chilenas se articulan como actores sociales, y son incorporadas como consumidoras al mercado desde las industrias culturales. Desde una mirada crítica hacia las interpretaciones acerca de la apropiación musical en Chile, y siguiendo un enfoque cuantitativo, revisamos los rankings de las canciones más escuchadas por jóvenes entre 1961 y 1970 en las radios chilenas. Los resultados muestran cómo la música popular juvenil refleja la condición de una sociedad dependiente, abierta a influencias internacionales. Pero también, cómo la sociedad de la época tamiza la recepción de los nuevos géneros desde sus gustos y tradiciones, ya constituidos como mestizos. Ello permite sostener que las escuchas dirigidas a jóvenes en la segunda mitad de siglo XX corresponden a una hibridación compleja de géneros, en cuya construcción de identidades se entrelazan elementos modernos y tradicionales.