Aplicación de la “Footprint Family” para la evaluación ambiental de edificios públicos en España. Estudio de caso: centro educativo.
Application of the “Footprint Family” for the environmental evaluation of public buildings in Spain. case study: educational center
Author
Rivero-Camacho, Cristina
Ferreira-Sanchez, Antonio
Full text
https://revistas.ubiobio.cl/index.php/RHS/article/view/465410.22320/07190700.2021.11.01.06
Abstract
Within the commitments of the 2030 Agenda, the socio-economic objectives for a sustainable development of society as a whole, stand out, which propose minimizing the impact produced by all the activities of the Public Administration on the environment. Therefore, the creation and retrofitting of its infrastructures, needed for its operation and the services it provides, has a great impact. The goal of this work focuses on a methodological adaptation for the environmental evaluation of the works promoted by public organizations, quantifying and locating the sources of impact with the purpose of taking the measures to minimize them. For this, the footprint family, ecological, carbon, and water, are proposed as indicators, characterized by the simplicity of their message and the ease of their implementation in the construction sector, by controlling project costs. A case study is presented, the construction of an early childhood education center in the city of Madrid, for which the data needed for the calculation are presented and analyzed. The results reflect interesting information in terms of footprints, on the elements that must be controlled and improved in the project design, such as concrete and steel. Dentro de los compromisos de la Agenda 2030, destacan los objetivos socioeconómicos para un desarrollo sostenible del conjunto de la sociedad, que plantean minimizar el impacto producido por la Administración Pública sobre el medio ambiente en todas sus actividades. Por ello, la creación y reforma de sus infraestructuras, necesarias para su funcionamiento y los servicios que presta, supone un gran impacto. El objetivo del presente trabajo se centra en una adaptación metodológica para evaluación ambiental de las obras promovidas por entes públicos, cuantificando y localizando los focos de impacto para poder tomar las medidas que los minimicen. Para ello, se proponen como indicadores la familia de las huellas, ecológica, de carbono e hídrica, caracterizadas por la simpleza del mensaje y la facilidad para implantarse en el sector de la construcción, a través del control de costes de los proyectos. En concreto, se presenta un estudio de caso, la construcción de un centro de educación infantil en la ciudad de Madrid, para cuyo análisis se exponen y analizan los datos necesarios. Los resultados reflejan información interesante, en términos de huellas, sobre los elementos que deben ser controlados y mejorados en el diseño del proyecto, tales como el hormigón y acero.