Show simple item record

Revive to live the experience: ethical dilemmas and political emotions that arise in Social Work, in the processes of reestablishing the rights of Boys, Girls and Adolescents.

dc.creatorZuleta Garcés, Ruby
dc.creatorZapata Serna, Víctor
dc.date2021-08-01
dc.identifierhttps://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/revistagpt/article/view/5064
dc.identifier10.35588/gpt.v14i41.5064
dc.descriptionEl presente artículo surge del interés de compartir las experiencias vividas en la Comisaría de Familia del Municipio de Caldas-Antioquia (2019), en el marco de las prácticas profesionales de Trabajo Social, en clave de sistematización. La investigación es descriptiva, con un enfoque fenomenológico, en el cual se buscó recuperar los dilemas éticos y las emociones políticas que se presentan en la practicante y la profesional de Trabajo Social en el proceso de restablecimiento de derechos de los Niños, Niñas y Adolescentes (NNA). En los resultados y conclusiones se logra identificar emociones como el miedo que se genera ante la incertidumbre del cuidado; el enojo, a modo de búsqueda de la justicia, y la tristeza que surge como parte de la conexión con el sufrimiento del otro. Por otro lado, se evidencia que aunque los dilemas éticos están presentes en la toma decisiones en un proceso de restablecimiento de derechos, estos infieren en las vida de los NNA, en especial en casos de conflictos institucionales, en los ingreso o retiros del medio familiar. La experiencia que se presenta a dos voces ratifica la necesidad formativa más allá de los protocolos y jurisprudencias sobre comprender el lugar de la infancia y la adolescencia en el mundo adulto.  Los retos al finalizar la presente reflexión continuarán siendo sobre la base de la defensa y apoyo a quienes la requieren.es-ES
dc.descriptionThis article arises from the interest of sharing the experiences lived in the Family Police Station of the Municipality of Caldas-Antioquia (2019), in the framework of the professional practices of Social Work, in the key of systematization; the objective was to recover the ethical challenges and political emotions that arise in the practitioner and the professional of Social Work in the process of restoration of rights of Children and Adolescents (NNA). In the conclusions, it is possible to identify emotions such as fear generated by the uncertainty of care; anger, as a search for justice, and sadness that arises as part of the connection with the suffering of others. On the other hand, it is evident that although ethical dilemmas are present in decision making in a process of restoration of rights, they influence the lives from children and adolescents, especially in cases of institutional conflicts, in the integration or removal of a child to the family environment. The experience presented in two voices ratifies the need for training beyond protocols and jurisprudence on understanding the place of children and adolescents in the adult world.  The challenges at the end of this reflection will continue to be based on the defense and support of those who need it.en-US
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherDepartamento de Tecnologías de Gestión de la Facultad Tecnológica de la Universidad de Santiago de Chilees-ES
dc.relationhttps://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/revistagpt/article/view/5064/26003958
dc.sourceRevista Gestión de las Personas y Tecnología; Vol. 14 Núm. 41 (2021): Agosto; 24es-ES
dc.sourcePeople and Technology Management Journal; Vol 14 No 41 (2021): August; 24en-US
dc.source0718-5693
dc.titleRevivir para vivir la experiencia: dilemas éticos y emociones políticas que se presentan en el Trabajo Social, en los procesos de restablecimiento de derechos de los Niños, Niñas y Adolescentes.es-ES
dc.titleRevive to live the experience: ethical dilemmas and political emotions that arise in Social Work, in the processes of reestablishing the rights of Boys, Girls and Adolescents.en-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record