Show simple item record

ANALYSIS OF THE RECEIPTS OF A RETAILER APPLYING COMPLEX NETWORKS

dc.creatorHernández González, Salvador
dc.creatorEstrada Omaña, Alejandro
dc.creatorFlores de la Mota, Idalia
dc.creatorJiménez García, José Alfredo
dc.creatorFigueroa Fernández, Vicente
dc.date2019-03-29
dc.identifierhttp://revistas.ubiobio.cl/index.php/RI/article/view/4190
dc.descriptionBusinesses, stores, and businesses generate large amounts of vouchers and are often the only source of information about how products are related and grouped. Vouchers from a retail store were analyzed using the complex networks approach. The catalog consists of 272 products; On average, a product is related to 10 other articles. From the modularity, 39 item families were identified, from these, 2 examples of offers with items that can be purchased together are shown. The sales form a "small-world" network ordered around three relevant products. His network has reached a state where the probability of a product establishing new connections is minimal. The results were compared with the ABC inventory classification system; the result shows a classification that complements the analysis and management of an inventory.en-US
dc.descriptionLas empresas, tiendas y negocios generan grandes cantidades de comprobantes de pago y con frecuencia son la única fuente de información sobre la forma en que se relacionan y agrupan los productos. Se analizaron los comprobantes de compra de una tienda minorista aplicando el enfoque de redes complejas. El catálogo consta de 272 productos pero los artículos se relacionan en promedio con 10 productos. A partir de la modularidad, se identificaron 39 familias de artículos; se muestran 2 ejemplos de ofertas de artículos para adquirirse juntos. Las compras forman una red tipo “mundo-pequeño” ordenada alrededor de tres productos relevantes. Esta red ha alcanzado un estado donde la probabilidad de que un artículo establezca una nueva conexión es baja. Los resultados se compararon con el sistema de clasificación ABC del inventario, los resultados muestran una clasificación que complementa el análisis y gestión de un inventario.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad del Bio-Bioes-ES
dc.relationhttp://revistas.ubiobio.cl/index.php/RI/article/view/4190/3875
dc.sourceRevista Ingeniería Industrial; Vol. 18 (2019); 81-98es-ES
dc.source0718-8307
dc.source0717-9103
dc.subjectReceiptsen-US
dc.subjectproduct relationsen-US
dc.subjectcentralityen-US
dc.subjectcomplex networksen-US
dc.subjectComprobantes de compraes-ES
dc.subjectrelaciones entre productoses-ES
dc.subjectcentralidades-ES
dc.subjectredes complejases-ES
dc.titleANÁLISIS DE LOS COMPROBANTES DE COMPRA DE UN MINORISTA APLICANDO REDES COMPLEJASes-ES
dc.titleANALYSIS OF THE RECEIPTS OF A RETAILER APPLYING COMPLEX NETWORKSen-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record