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DISEÑO Y CONSTRUCCIÓN DE BICI-BOMBAS DE AGUA A PROPULSIÓN HUMANA

dc.date2021-08-30
dc.identifierhttps://revistas.udec.cl/index.php/chjaas/article/view/5238
dc.descriptionThe aim of this study was to assess the performance of four power transmission models operated by human propulsion for field irrigation. A bicycle was directly connected to a pump in three of the models designed, while a car alternator was used to supply electric power to the pump in the other model. The performance of the models was evaluated by determining the highest efficiency using characteristic curves, including measurements of pump outlet flow (L min-1), elevation (m), force applied to the pedal (N) and pedaling rate (RPM). The model in which a wheel was placed on the pump rotor (M4) had the highest performance and the lowest construction cost, with a maximum flow of 36.78 L min-1 at 1.02 m and a maximum elevation of 20.04 m with a flow of 12.48 L min-1. The efficiency values fluctuated between 3.90% and 21.17% during the preliminary evaluation. The highest power transmission efficiency rates were around 20%, with flows between 13.35 L min-1 and 30.56 L min-1 at elevations of 5.10 m and 10.20 m. en-US
dc.descriptionEste estudio evalúo el rendimiento de cuatro diseños de transmisión de energía a propulsión humana para riego agrícola. En tres diseños se conectó directamente una bicicleta a una bomba de agua, y en uno se utilizó un alternador de automóvil para alimentar de energía eléctrica a la bomba. Se evaluó el desempeño para determinar la eficiencia de transmisión mediante curvas características de la bomba, midiendo caudal de entrega (L min-1), elevación (m), fuerza ejercida sobre el pedal (N) y las revoluciones de pedaleo (RPM). El diseño donde se colocó la rueda sobre el rotor de la bomba (M4) fue el de mejor desempeño y el de menor costo de construcción, con un caudal máximo de 36,78 L min-1 a 1,02 m y una elevación máxima de 20,04 m con un caudal de 12,48 L min-1. Las mayores eficiencias de transmisión de energía fueron del orden de 20%, con caudales entre 13,35 L min-1 y 30,56 L min-1 a elevaciones de 5 y 10 m. es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Agronomía, Facultad de Ingeniería Agrícola y Facultad de Ciencias Veterinarias - Universidad de Concepciónes-ES
dc.relationhttps://revistas.udec.cl/index.php/chjaas/article/view/5238/4938
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceChilean Journal of Agricultural & Animal Sciences (ex Agro-Ciencia); Vol. 37 No. 2 (2021); 184-197en-US
dc.sourceChilean Journal of Agricultural & Animal Sciences; Vol. 37 Núm. 2 (2021); 184-197es-ES
dc.source0719-3890
dc.subjectalternative energyen-US
dc.subjectpump designen-US
dc.subjectpump performanceen-US
dc.subjectpedal powereden-US
dc.subjectenergía alternativaes-ES
dc.subjectdiseño de bombaes-ES
dc.subjectrendimiento de bombaes-ES
dc.subjectpotencia de pedales-ES
dc.titleDESIGN AND CONSTRUCTION OF BICYCLE WATER PUMPS OPERATED BY HUMAN POWERen-US
dc.titleDISEÑO Y CONSTRUCCIÓN DE BICI-BOMBAS DE AGUA A PROPULSIÓN HUMANAes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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