Professionalism and self-care in residents, how should we confront their training?
Profesionalismo y auto cuidado de los residentes, ¿cómo debemos enfocar su formación?
dc.contributor | en-US | |
dc.contributor | es-ES | |
dc.creator | Benaglio, Carla | |
dc.creator | Maturana, Andrés | |
dc.creator | Mortari, Luigina | |
dc.creator | Riquelme, Arnoldo | |
dc.date | 2021-08-23 | |
dc.identifier | http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/3985 | |
dc.identifier | 10.32641/andespediatr.v92i4.3985 | |
dc.description | Professionalism is a well-defined competence in the education of residents. However, it is a complex construct, sensitive to social and cultural variables. It can be defined as the necessary skill, good judgment and appropriate behavior expected of people trained to do their jobs well. It is a competence that does not remain stable over time and declines when the professional is subjected to high levels of stress, associated with quality of care, education, ethics, moral, philosophy and humanism. It is an essential competence for the professional and therefore we must rethink the curricula to include ways to teach and evaluate professionalism. It is essential to design programs that balance the workload with the well-being of future professionals. We must generate an adequate learning environment where the trainee is an active protagonist, and self-care is made visible as an essential competence to maintain the balance between personal and professional life. This article presents a review and reflects on this topic which is becoming increasingly important in the postgraduate training of future specialists. | en-US |
dc.description | El profesionalismo es una competencia bien definida en la educación de los residentes, sin embargo, es un constructo complejo, sensible a variables sociales y culturales. Puede definirse como el nivel de destreza, buen juicio y comportamiento adecuado esperable de personas entrenadas para realizar bien su trabajo. Es una competencia que no se mantiene estable en el tiempo y decae cuando el profesional está sometido a altos niveles de estrés y se asocia a calidad de cuidado, educación, ética, moral, filosofía y humanismo. Es una competencia esencial en el profesional por lo cual debemos replantear los currículos para incluir formas de enseñar y evaluar el profesionalismo. Es fundamental pensar en programas que logren equilibrar la carga de trabajo con el bienestar de los futuros profesionales. Debemos generar un clima adecuado de aprendizaje donde el profesional en entrenamiento sea un protagonista activo, y el auto cuidado sea visibilizado como una competencia esencial para mantener el equilibrio entre la vida personal y profesional. Este articulo plantea una revisión y reflexión de este tema que cobra cada vez mas importancia en la formación de postgrado de futuros especialistas. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Sociedad Chilena de Pediatría | es-ES |
dc.relation | http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/3985/3650 | |
dc.relation | http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/3985/12620 | |
dc.rights | Copyright (c) 2021 Andes Pediatrica | es-ES |
dc.source | Revista Chilena de Pediatría; Vol. 92, Núm. 4 (2021): Julio - Agosto; 503-510 | en-US |
dc.source | Andes Pediatrica; Vol. 92, Núm. 4 (2021): Julio - Agosto; 503-510 | es-ES |
dc.source | 2452-6053 | |
dc.source | 2452-6053 | |
dc.subject | en-US | |
dc.subject | Professionalism; Resident Education; Self-Care; COVID-19; Medical Education; Postgraduate Medical Education | en-US |
dc.subject | es-ES | |
dc.subject | Profesionalismo; Educación de Residente; Autocuidado; COVID-19; Educación Médica; Educación Médica de Posgrado | es-ES |
dc.title | Professionalism and self-care in residents, how should we confront their training? | en-US |
dc.title | Profesionalismo y auto cuidado de los residentes, ¿cómo debemos enfocar su formación? | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | en-US | |
dc.type | es-ES |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista Chilena de Pediatría
[0-9]{4}