The image of the human being and specially of the woman in Gertrud von Le Fort
La imagen del ser humano y, especialmente de la mujer, en Gertrud von Le Fort
Author
Franken Kurzen, Clemens
Full text
http://revistas.ucn.cl/index.php/teologia/article/view/427910.22199/issn.0719-8175-2020-0005
Abstract
The main novels are analyzed: The veil of Veronica (1928), The Song at the Scaffold (1931) and The Wreath of the Angels (1946) of the catholic german writer, poet and essayist Gertrud von Le Fort (1876-1971) and her essay The eternal woman (1934). According to Le Fort, the human being is characterized as an insecure (at the level of life, knowledge and religion), free (specially in his decision between god and the devil), worthy (with her rights) and spiritual (he has a soul open to god) person. On the same time as she defends decisively the individual, Le Fort emphasizes, on the other side, his social being, obtaining her greatest literary performance in the description of profound human meetings. The human community consists according to Le Fort in being the one in the other (cf. aspect of spiritual unity), with the other (cf. solidarious activity]) and for the other (cf. vicarious collaboration in the salvation). This ideal generally is lived in a better form on part of the woman as virgin, wife and mother with her great capacity of devotion, whose model is the Virgin Mary with her ‘fiat’. In this way, Le Fort revels her belonging to a solidarious personalism which she shares with other catholic phenomelogical philosophers like Edith Stein, Max Scheler and Dietrich von Hildebrand. Se analizan las principales novelas (El velo de Verónica (1928), La última en el cadalso (1931) y La corona de los ángeles (1946) de la narradora, poetisa y ensayista católica alemana Gertrud von Le Fort (1876-1971) y en su ensayo La mujer eterna (1934). Para Le Fort, el ser humano se caracteriza como una persona insegura (a nivel vital, cognoscitiva y religiosa), libre (ante todo en la decisión entre Dios y el Demonio), digna (en sus derechos) y espiritual (posee un alma abierta a Dios). Al igual como Le Fort defiende decididamente al individuo, lo destaca, por otro lado, también como ser comunitario, logrando, según los críticos literarios, sus pasajes literarios más convincentes en la descripción de encuentros profundamente humanos. La comunidad humana consiste, para ella, en un estar del uno en el otro (cf. aspecto de unión espiritual), con el otro (cf. actitud solidaria) y para el otro (cf. colaboración vicaria también en la salvación). Este ideal vive generalmente, en forma más lograda, la mujer como virgen, esposa y madre con su enorme capacidad de entrega, cuyo modelo es la Virgen María con su ‘fiat’. De esta forma, Le Fort revela su pertenencia a un personalismo solidario que comparte con varios fenomenólogos católicos como, por ejemplo, su amiga Edith Stein, Max Scheler y Dietrich von Hildebrand.