Between philosophy and poetry:: Heidegger and Hölderlin
Entre la filosofía y la poesía:: Heidegger y Hölderlin
Author
Stuven Vattier, María Teresa
Full text
http://revistas.ucn.cl/index.php/teologia/article/view/457510.22199/issn.0719-8175-2020-0013
Abstract
The core of Martin Heidegger's thought is constituted by the problem of being. The philosopher considers this issue central, since previous philosophy had erroneously posed the question about being and, therefore, it had not been able to be resolved correctly. His main work, Being and Time (1927), poses this problem in the midst of a Modernity removed from the ontological question. In this work, Heidegger not only addresses the question of Being, but also reflects and analyzes what happened in contemporary man with the forgetfulness of Being. Even though he did not want to make an anthropology, Being and Time is a profound reflection on the man of the twentieth century, overwhelmed by technique and calculating thinking. The philosopher proposes a new way of inhabiting the world, within which the Being has a place. This mode of existence is property or authenticity in the face of impropriety or inauthenticity, ways of being of everyday Dasein.
Since the 30s, Heidegger has a turn in his thinking (Kehre) and reflects on poetry and the Being. This relationship is not only the heritage of philosophers, it is also of poets. There are two main works by Heidegger about poetry: Hölderlin and the essence of poetry, a 1936 writing, and Poetically inhabits man, a 1951 lecture. In this work we will refer to those texts, in which, we think, The proposal of Being and time is expanded with respect to the link between Dasein and Being, now from poetic living versus impoetic living. El núcleo del pensamiento de Martin Heidegger está constituido por el problema del ser. El filósofo considera central este tema, pues la filosofía anterior había planteado erróneamente la pregunta acerca del ser y, por tanto, ésta no se había podido resolver en forma acertada. Su principal obra, Ser y tiempo (1927), plantea este problema en medio de una Modernidad apartada de la cuestión ontológica. En esta obra Heidegger no sólo aborda la pregunta por el Ser, sino que reflexiona y analiza lo sucedido en el hombre contemporáneo con el olvido del Ser. Aun cuando él no quiso hacer una antropología, Ser y tiempo es una profunda reflexión acerca del hombre del siglo veinte, abrumado por la técnica y el pensamiento calculador. El filósofo propone una nueva manera de habitar en el mundo, dentro del cual el Ser tenga cabida. Este modo de existencia es la propiedad o autenticidad frente a la impropiedad o inautenticidad, modos de ser del Dasein cotidiano.
Desde los años 30, Heidegger tiene un vuelco en su pensar (Kehre) y reflexiona acerca de la poesía y el Ser. Esta relación no es sólo patrimonio de los filósofos, es también de los poetas. Dos son las obras principales de Heidegger acerca de la poesía: Hölderlin y la esencia de la poesía, un escrito de 1936, y Poéticamente habita el hombre, conferencia de 1951. En este trabajo nos referiremos a esos textos, en los cuales, pensamos, se amplía la propuesta de Ser y tiempo respecto a la vinculación el Dasein con el Ser, ahora desde el habitar poético frente al habitar impoético.