Show simple item record

Constructivismo, ecología y problemática ambiental

dc.creatordi Pasquo, Federico
dc.creatorOcampo, Carolina
dc.creatorBusan, Tomás
dc.creatorLamberti, Matias
dc.creatorRodríguez, Esteban
dc.creatorLavagnino, Nicolás José
dc.date2021-12-28
dc.date.accessioned2022-01-10T19:00:45Z
dc.date.available2022-01-10T19:00:45Z
dc.identifierhttps://revistamad.uchile.cl/index.php/RMAD/article/view/65872
dc.identifier10.5354/0719-0527.2021.65872
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/178023
dc.descriptionThis work aims to perform a first approach to a logic of ecological distinctions. That is, it addresses some aspects that are central to an epistemology of ecology and, at the same time, are crucial to the insertion of this discipline in the environmental problems. To do this, we appeal to the notion of "distinction", through which the thematization of these epistemological aspects is enabled. We propose that, if a logic of distinctions is adopted, the internal functioning of the discipline can be brought to the forefront (e.g., observation criteria, explanation, intersubjectivity). In addition, we suggest that this logic enables the analysis of aspects related to the external functioning of the discipline (e.g., interaction with another knowledge). Likewise, these latter aspects become highly relevant since they have been frequently omitted by the representationalist epistemology that dominates the discipline.en-US
dc.descriptionEste trabajo se propone realizar una primera aproximación a una lógica de las distinciones ecológicas. Esto es, abordar algunos aspectos que son medulares para una epistemología de la ecología y a su vez, que resultan centrales para la inserción de esta disciplina a las problemáticas ambientales. Para ello recurrimos a la noción de “distinción”, por medio de la cual se habilita la tematización de estos aspectos epistemológicos. Sostenemos que, de adoptarse una lógica de las distinciones, el funcionamiento interno de la disciplina puede ser traído a primer plano (ej. criterios de observación, explicación, intersubjetividad). Además, sugerimos que dicha lógica habilita el análisis de aspectos dirigidos al funcionamiento externo de la disciplina (ej. interacción con otros conocimientos). Asimismo, estos últimos aspectos cobran gran relevancia si se considera que, usualmente, han sido omitidos por la epistemología representacionalista que domina la disciplina.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Departamento de Antropología.es-ES
dc.relationhttps://revistamad.uchile.cl/index.php/RMAD/article/view/65872/69125
dc.rightsDerechos de autor 2021 MADes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/cl/es-ES
dc.sourceMAD; Núm. 45 (2021); 60-77es-ES
dc.sourceRevista Mad; Núm. 45 (2021); 60-77pt-BR
dc.sourceMAD; Núm. 45 (2021); 60-77en-US
dc.source0718-0527
dc.titleConstructivism, ecology, and environmental problemsen-US
dc.titleConstructivismo, ecología y problemática ambientales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record