Show simple item record

Sistemas de significación: representaciones e imaginarios sociales en producciones audiovisuales.

dc.creatorRiffo-Pavón, Ignacio
dc.creatorSancho-Larrañaga, Roberto
dc.date2021-12-28
dc.date.accessioned2022-01-10T19:00:47Z
dc.date.available2022-01-10T19:00:47Z
dc.identifierhttps://revistamad.uchile.cl/index.php/RMAD/article/view/65873
dc.identifier10.5354/0719-0527.2021.65873
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/178024
dc.descriptionThis article aims to identify the representations and social imaginaries, as socio-cognitive and significant systems, that were staged in the advertising spots of the Rejection and Approval coalitions in the 2020 plebiscite campaign in Chile; and present a methodological tool, the semiotic analysis of discourse, which, starting from the minimum unit of analysis of the sign and five procedural stages, from the denotative to the connotative level, jointly evidences these representations and imaginary. All of this is supported by three theoretical pillars, political communication, political discourse and the difference between representations and social imaginaries. The social representations that were identified at the denotative level of the Reject Option are linked to the family; power as public order; private property and patriotism. In the Approve Option, social mobilization, communitarianism and police repression. The four social imaginaries that emanated from the connotative level were: Otherness, Axiological, Sameness and Temporal.en-US
dc.descriptionEste artículo tiene como objetivos identificar las representaciones e imaginarios sociales, en tanto que sistemas socio-cognitivos y significativos, que se pusieron en escena en los spots publicitarios de las coaliciones del Rechazo y del Apruebo en la campaña plebiscitaria en Chile de 2020; y presentar una herramienta metodológica, el análisis semiótico del discurso, que a partir de la unidad mínima de análisis del signo y cinco etapas procedimentales, desde el nivel denotativo hasta el connotativo, evidencia conjuntamente estas representaciones e imaginarios. Todo ello, se soporta en tres pilares teóricos, comunicación política, discurso político y la diferencia entre las representaciones e imaginarios sociales. Las representaciones sociales que se identificaron en el nivel denotativo de la Opción Rechazo están ligadas con la familia, el poder como orden público, propiedad privada y patriotismo; en la Opción Apruebo, movilización social, comunitarismo y represión policial. Los cuatro imaginarios sociales que emanaron desde el nivel connotativo fueron: Otredad, Axiológicos, Mismidad y Temporales.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Departamento de Antropología.es-ES
dc.relationhttps://revistamad.uchile.cl/index.php/RMAD/article/view/65873/69126
dc.rightsDerechos de autor 2021 MADes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/cl/es-ES
dc.sourceMAD; Núm. 45 (2021); 78-98es-ES
dc.sourceRevista Mad; Núm. 45 (2021); 78-98pt-BR
dc.sourceMAD; Núm. 45 (2021); 78-98en-US
dc.source0718-0527
dc.titleMeaning systems: representations and social imaginaries in audiovisual productions.en-US
dc.titleSistemas de significación: representaciones e imaginarios sociales en producciones audiovisuales.es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record