How are sexist abuse experiences constituted? Symbolic and explicit gender-based violence as a course for university youths
¿Cómo se constituyen las experiencias de maltrato machista? La violencia simbólica y explícita basada en género como derrotero de juventudes universitarias;
;
Author
Flores-Aguilar, Paula
Contreras Contreras, Claudia
Full text
https://revistapuntogenero.uchile.cl/index.php/RPG/article/view/6588010.5354/0719-0417.2021.65880
Abstract
he article describes factors that constitute and contextualize experiences of gender-basedviolence (GBV) lived by young people of the Universidad Austral de Chile. The results are based on a qualitative analysis of oral and written accounts, developed from grounded theory. The findings showed that the presence and chaining of the following elements is fundamental in how GBV is experienced, namely: gender identity, gender roles/stereotypes, significant figures, life spans, contexts of GBV and general psychological aspects. It was concluded that GBV -symbolic and explicit- affects the identities of young people from their essence, becoming evident through endoculturation and social learning. Such aggressions have a longitudinal scope and are experienced primarily in contexts such as: family, friends, school and social networks, mainly involving figures such as the mother, the teacher and the romantic partner. El artículo describe factores que constituyen y contextualizan experiencias de violencia basada en género (VBG) vivenciadas por juventudes de la Universidad Austral de Chile. Los resultados expuestos obedecen a un análisis cualitativo de relatos orales y escritos, desarrollado con teoría fundamentada. Los hallazgos dieron cuenta que la presencia y encadenamiento de los siguientes elementos es fundamental en el cómo se vive la VBG, a saber: identidad de género, roles/estereotipos de género, figuras significativas, tramos de vida, contextos de VBG y aspectos psicológicos generales. Se concluyó que la VBG -simbólica y explícita- afecta las identidades de las juventudes desde su esencia, haciéndose patente a través de la endoculturación y el aprendizaje social. Dichas acciones tienen alcance longitudinal y se viven prioritariamente en contextos como: familia, amistades, escuela y redes sociales, involucrando principalmente a figuras como la madre, el profesor (figura masculina) y la pareja.