Stability in Mexican educational policy
Estabilidad en la política educativa mexicana;
Author
Martínez Carmona, Carlos Arturo
Gómez Zamarripa, Erika Yazmín
Full text
https://revistaestudiospoliticaspublicas.uchile.cl/index.php/REPP/article/view/6177710.5354/0719-6296.2021.61777
Abstract
In order to identify the contextual factors that have guided the stability of Mexican educational policy, this research incorporates institutional and political perspectives and is supported by punctuated equilibrium theory. It is argued that stability has taken effect when the National Union of Education Workers has relevant influence and deploys its political action in a political-institutional context recognized by a limited capacity of the Executive to direct the course of reform, or when the legislative branch promotes the status quo . The findings are supported by the qualitative comparative analysis of the last six presidential administrations. Con el propósito de identificar los factores contextuales que han posibilitado la estabilidad en la política educativa mexicana, esta investigación incorpora las perspectivas de las condiciones institucionales y de los actores políticos, apoyándose en la teoría del equilibrio puntuado. Se sostiene que la estabilidad ha surtido efecto cuando el Sindicato Nacional de Trabajadores de la Educación posee influencia relevante y despliega su acción política en un contexto político-institucional reconocido por una limitada capacidad del Ejecutivo para dirigir el rumbo de la reforma, o cuando se promueve el statu quo desde el legislativo. Los hallazgos se apoyan en el análisis cualitativo comparado de las últimas seis gestiones presidenciales.