Show simple item record

dc.creatorGonzález Sanzana, Álvaro
dc.creatorArce Secul, Renato
dc.date2021-09-29
dc.date.accessioned2022-01-24T12:35:37Z
dc.date.available2022-01-24T12:35:37Z
dc.identifierhttp://www.sophiaaustral.cl/index.php/shopiaaustral/article/view/390
dc.identifier10.22352/SAUSTRAL202127001
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/178427
dc.descriptionThis study examines the phenomenon of university retention and dropout in pre-service teachers at the University of Magallanes, for the 2010 to 2019 cohorts, through some of its incidence factors, both in relation to variables linked to the previous school career of the students, as well as socio-demographic. To this end, the results of 705 pre-service teachers from 2010 to 2019 are analyzed through official data provided by the institution. The results of the study show that the academic indicator prior to the university stage that most affects the university retention and dropout of students is the high school grade point average. The score obtained by students in the University Selection Test, however, has no incidence on this phenomenon. On the other hand, women achieve significantly higher retention rates than men, and students who enter through special access to prepare for the Pedagogies present similar indicators to those entered through the PSU. The results invite to continue deepening in access ways to study Pedagogy that privilege the school academic path over a selection test, as well as special preparation programs during secondary education for these careers.en-US
dc.descriptionEste estudio examina el fenómeno de la permanencia y deserción universitaria en 705 estudiantes de carreras de Pedagogía de una universidad estatal chilena ubicada en zona geográfica extrema, ingresados entre los años 2010 a 2019, mediante algunos de sus factores de incidencia, tanto en relación a variables ligadas al recorrido escolar anterior de los estudiantes, como sociodemográficas. Los resultados indican que la variable académica anterior a la etapa universitaria que mayormente incide en este fenómeno corresponde a las notas de enseñanza media, mientras que el puntaje obtenido por los estudiantes en la Prueba de Selección Universitaria no se muestra significativo. Las mujeres, en tanto, logran tasas de permanencia sensiblemente mayores que los hombres, el primer año de estudios presenta los índices más elevados de deserción, y los estudiantes que ingresan a través de un programa especial de preparación para las Pedagogías presentan indicadores de retención similares a aquellos ingresados mediante PSU.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Educación y Ciencias Sociales de la Universidad de Magallaneses-ES
dc.relationhttp://www.sophiaaustral.cl/index.php/shopiaaustral/article/view/390/158
dc.rightsDerechos de autor 2021 Álvaro González Sanzana, Renato Arcees-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceJournal Shopia Austral; Vol. 27 (2021)en-US
dc.sourceRevista Sophia Austral; Vol. 27 (2021)es-ES
dc.source0719-5605
dc.subjectPermanenciaes-ES
dc.subjectdeserciónes-ES
dc.subjecteducación superiores-ES
dc.subjectestudiantes de pedagogíaes-ES
dc.subjectdropouten-US
dc.subjectretentionen-US
dc.subjecthigher educationen-US
dc.subjectpre-service teachersen-US
dc.titleFactores personales y de acceso que inciden sobre la permanencia y deserción universitaria en estudiantes de pedagogía en una universidad chilena de zona geográfica extrema: Personal and access factors that affect the retention and dropout of pre-service teachers at a chilean university in an extreme geographic areaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record