• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Magallanes
  • Sophia Austral
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Magallanes
  • Sophia Austral
  • View Item

Competencias para una pedagogía inclusiva en la formación inicial del profesorado chileno: Competences for an inclusive pedagogy in the Chilean teacher education

Author
Herrera-Seda, Constanza

Castillo Armijo, Pablo

Figueroa Morales, Lorna

Gallego Concha, Camila

Leiva Contardo, Roberto

Full text
http://www.sophiaaustral.cl/index.php/shopiaaustral/article/view/397
10.22352/SAUSTRAL202127002
Abstract
At international level, teacher education has been identified as one of the key elements to move forward in inclusive education. In this work, teaching competences for inclusion consider in Chilean teacher education programs are described. With this aim, a qualitative study was developed, following a textual design, which explored the profiles of 19 programs from 6 national universities. The results revealed that the competences for inclusion appearing whit different frequencies, with greater recurrence in those related with teachers' work in classroom and less in those referring to the transforming role of schools. In addition, limitations in the ways of understanding and addressing inclusion to develop educational processes for all was observed. Finally, the incipient consideration of competences for an inclusive pedagogy in initial teacher training is concluded, discussing the importance of to promote its strengthening at universities.
 
A nivel internacional, la formación del profesorado ha sido identificada como uno de los elementos clave para avanzar en inclusión educativa. En este trabajo, se describen competencias docentes para la inclusión consideradas en los perfiles de egreso de carreras de pedagogía chilenas. Con este objetivo, se desarrolló un estudio cualitativo, siguiendo un diseño de análisis textual, que exploró los perfiles de 19 programas de 6 universidades estatales. Los resultados evidenciaron que las competencias para la inclusión aparecen con mayor recurrencia de aquellas vinculadas al trabajo docente en el aula y menor de aquellas referidas al rol transformador de la escuela. Además, se observaron limitaciones en los modos de comprender y abordar la inclusión para desarrollar procesos formativos para todos. Finalmente, se concluye la incipiente consideración de las competencias para una pedagogía inclusiva en la formación inicial docente, discutiendo la importancia de promover su fortalecimiento en las universidades.  
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB