Can affirmative action restore rights? : Crossroads of a program for inclusive access to higher education in neoliberal Chile
¿Puede la acción afirmativa restituir derechos? Encrucijadas de un programa de acceso inclusivo a la educación superior en el Chile neoliberal
Author
Slachevsky Aguilera, Natalia
Moreau Rojas, Victoria Paz
Full text
http://www.sophiaaustral.cl/index.php/shopiaaustral/article/view/41410.22352/SAUSTRAL202127011
Abstract
In response to the higher education access gap, the Chilean government created in 2014 an affirmative’s action program with the objective of restoring the right to this educational level; Program for Accompaniment and Effective Access to Higher Education (PACE in Spanish). Seven years after its implementation, this study analyzes the principles that developed the program and its transformation process, in order to understand the terms that sustain it and its scope. The program’s origin contradiction between affirmative action and the purpose of restitution of a social right is then analyzed, as well as the evolution of its targeting criteria towards universal education. To that end, this study combines the analysis of ministerial documents with a theoretical discussion about educational discourses, placing educational decisions within the national political context. Frente a las brechas de acceso a la educación superior, el Gobierno de Chile creó el 2014 un programa de acción afirmativa con el objetivo de restituir el derecho a ese ni- vel educativo: el Programa de Acompañamiento y Acceso Efectivo a la Educación Superior (PACE). A siete años de su implementación, este estudio analiza los principios ligados a la acción afirmativa, que dan origen al programa, junto a la transformación de sus alcances y sustentos, argumentando que existiría una contradicción entre la acción afirmativa y el propósito explícitamente declarado de la restitución de un derecho social. Dentro del mismo análisis, se postula que la evolución de ciertos criterios de focalización podría dar cuenta de una inflexión desde el paradigma neoliberal hacia un nuevo paradigma de lo público. Para estos efectos, el estudio propone un análisis de documentos gubernamentales desde una perspectiva socio-histórica de la política, pudiendo aportar a las decisiones educativas dentro del contexto político nacional y latinoamericano.