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Intercultural Hermeneutics: from classical criticism to the colonial/universal

Hermenéutica intercultural: de la crí­tica clásica al ví­nculo colonialidad/universalidad;
Hermenêutica intercultural: da crí­tica clássica ao ví­nculo colonialidade/universalidade

Author
Aguerre, Lucí­a

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/hirf/article/view/2235
Abstract
The classic critique of colonialism incorporates the "lived perspective" of the colonized subject into the study of the concept of universality and provides specific theoretical instruments for the intercultural philosophical proposal. In this article, the coloniality / universality link is considered in the critical work of Aimé Césaire and Franz Fanon, who elaborate a critical approach regarding the "abstract universalism" of Euro-western thought and provide key elements for a hermeneutic of the colonial fracture as "ontological difference". Likewise, an intercultural reading of Jean Paul Sartre's "Prologue" to The Damned of the Earth is included, who elaborates a profound critique to the limits of western humanistic universalism from a place of enunciation that assumes the perspective of the colonized and the oppressed as the key to interpreting world reality,
 
La crí­tica clásica al colonialismo incorpora la "perspectiva vivida" del sujeto colonizado al estudio del concepto de universalidad y proporciona un instrumental teórico especí­fico para la propuesta filosófica intercultural. En este artí­culo, se considera el ví­nculo colonialidad/universalidad en la obra crí­tica de Aimé Césaire y de Franz Fanon, quienes elaboran un planteo crí­tico respecto del "universalismo abstracto" del pensamiento euro-occidental y aportan elementos clave para una hermenéutica de la fractura colonial como "diferencia ontológica" . Asimismo, se ensaya una lectura intercultural del "Prólogo" de Jean Paul Sartre a Los condenados de la tierra, quien desde un lugar de enunciación que asume la perspectiva del colonizado y del oprimido como clave de interpretación de la realidad mundial, elabora una crí­tica profunda a los lí­mites del universalismo humanista occidental.
 
Metadata
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