• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Hermenéutica Intercultural
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Hermenéutica Intercultural
  • View Item

Experience and Living. Aesthetic Dimensions from the Pedagogical Thought of Gabriela Mistral

Experiencia y vivencia. Dimensiones estéticas desde el pensamiento pedagógico de Gabriela Mistral;
Experiência e vivência. Dimensões estéticas desde o pensamento pedagógico de Gabriela Mistral

Author
Rodrí­guez Arratia, Nelson

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/hirf/article/view/2299
10.29344/07196504.33.2299
Abstract
This article proposes a reflection on the importance of aesthetics as a philosophical discipline in education. In this work, we have selected the philosophers, Hans-Georg Gadamer, from the school of hermeneutics, and John Dewey, from pragmatism, in order to interpret and analyze, from aesthetic dimensions, experience and living, play, symbol and festival, and the aesthetic richness in the educational thought of Gabriela Mistral. The bibliographic discussion proposed is justified as it attempts to reflect on the formation of sensitivity in those participating throughout the pedagogical process. The novelty lies in that philosophy and aesthetics, together, understand and project the beauty of actions that ultimately look at our pedagogical processes, beyond the management or other administrative process, as an element of humanity found in the essence of being human.
 
El presente artí­culo propone una reflexión sobre la importancia de la estética como disciplina filosófica en la educación. En este trabajo, hemos optado por los filósofos Hans-Georg Gadamer, de la escuela hermenéutica, y John Dewey, del pragmatismo, con el objetivo de interpretar y analizar, desde sus dimensiones estéticas, experiencia y vivencia, juego, sí­mbolo y fiesta, y la riqueza estética en el pensamiento educativo de Gabriela Mistral. La discusión bibliográfica propuesta como método se justifica en tanto pretende reflexionar sobre la formación en la sensibilidad de quienes participan de todo proceso pedagógico. La novedad radica en que, conjuntamente, filosofí­a y estética comprenden y proyectan la belleza de las acciones que concluyen en mirar nuestros procesos pedagógicos, más allá de la gestión u otro proceso administrativo, como un elemento de humanidad presente en lo propio de lo humano.
 
O presente artigo propõe uma reflexão sobre a importância da estética como disciplina filosófica na educação. Neste trabalho, optamos pelos filósofos Hans-Georg Gadamer, da escola hermenêutica, e John Dewey, do pragmatismo, com o objetivo de interpretar e analisar, desde suas dimensões estéticas, experiência e vivência, jogo, sí­mbolo e festa, além da riqueza estética no pensamento educativo de Gabriela Mistral. A discussão bibliográfica proposta como método se justifica enquanto pretende refletir sobre a formação na sensibilidade daqueles que participam de todo o processo pedagógico. A novidade reside no fato de que, conjuntamente, filosofia e estética compreendem e projetam a beleza das ações que concluem em observar nossos processos pedagógicos, além da gestão ou outro processo administrativo, como um elemento de humanidade próprio do humano.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB