SWAY, KNOWLEDGE, MERCHANDISE. CASIMIRO GÓMEZ ORTEGA AND THE AMERICAN FLORA ILLUSTRATIONS’ EDITORIAL PROJECT
DOMINIO, SABER, MERCANCÍAS. CASIMIRO GÓMEZ ORTEGA Y EL PROYECTO EDITORIAL PARA LA ILUSTRACIÓN DE LA FLORA AMERICANA
Author
Constantino Ortiz., María Eugenia
Morales Sarabia, Angélica
Abstract
Botanical Expeditions established in America by the end of the eighteenth century produced a series of botanical drawings, famous for immortalizing a great diversity of plants with exceptional aesthetic qualities, and outstanding information. The production of these drawings responded to the Crown’s mercantilist and expansive interests, transmitted by the hand of Casimiro Gómez Ortega, Director of the Expeditionary Project, who also designed strategies for the development of an editorial enterprise based on the reproduction and sails of American Floras. Gómez Ortega’s prescriptive ideas were stabilized in a series of instructions that looked for the regulation of botanical practices controlled from a distance. But, as we will see, the results were different from what he expected. The aim of this paper is to observe how these instructions elicited different qualities out of the people who wrote and executed them. We will also look at how the instructions opened a space for subjectivity, and individual expression of botanists, and painters, generating images of scientific utility, artistic value and epistemic qualities.Keywords: Casimiro Gómez Ortega, Botanical Expeditions, American Flora, Botanical Drawings, Instructions. Los dibujos botánicos de las expediciones españolas establecidas en América a finales del siglo XVIII son famosos por sus cualidades estéticas, la información que contienen y la diversidad de plantas que inmortalizaron. Su creación respondió a los intereses mercantilistas y de expansión de la Corona, canalizados por la mano de Casimiro Gómez Ortega, quien coordinó el proyecto expedicionario, a la par que ideó un proyecto editorial para la reproducción y venta de Floras Americanas. Sus ideas normativas fueron plasmadas en una serie de instrucciones que buscaban regular a distancia las prácticas de los actores involucrados; pero, como veremos, los resultados fueron otros. En este artículo buscamos observar cómo estas instrucciones respondieron a intereses diversos y cómo, lejos de estandarizar prácticas, abrieron un espacio para la subjetividad y la expresión individual de botánicos y dibujantes en campo, generando imágenes de utilidad científica, valor artístico y cualidades epistémicas diversas.Palabras clave: Casimiro Gómez Ortega, Expediciones Botánicas, Flora Americana, Ilustraciones botánicas, Instrucciones.