The prison of Mimetic Desire in Los Trasplantados by Alberto Blest Gana
La cárcel del deseo mimético en Los trasplantados de Alberto Blest Gana
Author
Faúndez, Edson
Abstract
Los Trasplantados (1904) by Alberto Blest Gana is a novel that has not enjoyed proper attention by specialised critics. Its study is relevant in that it allows establishing the distinctive features of a key novel, though not visible enough, in the literary production of Martin Rivas' autor. The analysis of the history of the wealthy Canalejas family in the social fabric of Paris, which considers the intertextual dialogue, the commentary of the preceding critic and the operationalization of the theoretical concepts that illuminate the positions of the desire of the story, makes possible, among other aspects, to amplify the reflection on the meaning of the scenes of reading, of the mimetic desire, of the event of death and of the links with the emergence or the overcoming of the evil within the framework of the Chilean writer's novel. Los trasplantados (1904) de Alberto Blest Gana es una novela que no ha recibido la atención debida por parte de la crítica especializada. Su estudio es relevante en la medida en que permite establecer los rasgos distintivos de una novela clave -aunque poco visible- en la producción literaria del autor de Martín Rivas. El análisis de la historia de la adinerada familia Canalejas en el entramado social de París, que considera el diálogo intertextual, el comentario de la crítica precedente y la operacionalización de conceptos teóricos que iluminan las posiciones de deseo del relato, posibilita, entre otros aspectos, amplificar la reflexión sobre la significación de las escenas de lectura, del deseo mimético, del acontecimiento de la muerte y sus vinculaciones con la emergencia o superación del mal dentro del marco de la novelística del escritor chileno.