Dialogical possibilities of the poetic visuality in Calamina of Gladys González and Puentes of Alicia Genovese
Posibilidades dialógicas de la visualidad poética en Calamina de Gladys González y Puentes de Alicia Genovese
Author
Moraga García, Fernanda
Abstract
The main purpose of this article is to explore the poetic interrelations between image, place and intimacy as dialogic policies in the books Calamina by the Chilean poet Gladys González (1981) and in the poetry book Puentes of de argentine poet Alicia Genovese (1953). Although these are differentiated proposals in their different levels of form, we think that there is a border area between both that allows us to make a reflection on the possibilities of the visual in the construction of the poetic image and also on the place of enunciation as a politic of dialogic. The relationship between poetic image and place of enunciation is made from the notions of dilogy, alterity and poetic image. The article argues that the development of a more visual poetics in both poems, is due to the symbolic double imaginary that the look and poetry. This makes possible a "visual effect" of the writing that crosses the borders between the image, the place and the intimacy of the poetic enunciations, causing the destabilization of space patrimonies. El objetivo principal de este artículo es explorar las interrelaciones poéticas entre imagen, lugar e intimidad como políticas dialógicas en el libro Calamina de la poeta chilena Gladys González (1981) y en el poemario Puentes, de la poeta argentina Alicia Genovese (1953). Aunque se trata de propuestas diferenciadas en sus distintos niveles de factura, pensamos que existe una zona fronteriza entre ambas que permite reflexionar en torno a las posibilidades de lo visual en la construcción de la imagen poética y también sobre el lugar de la enunciación como política dialógica. La relación entre imagen poética y lugar de enunciación se realiza a partir de las nociones de dilogía, alteridad e imagen poética. El artículo sostiene que el desenvolvimiento de una poética más visual en ambos poemarios, obedece al doble imaginario simbólico que tiene la articulación entre mirada y poesía. Esto favorece un "efecto visual" de la escritura que traspasa las fronteras entre la imagen, el lugar y la intimidad de las enunciaciones poéticas, provocando la desestabilización de patrimonios espaciales.