Show simple item record

Una introducción al análisis crí­tico del "˜lenguaje inclusivo'

dc.creatorBolí­var, Adriana
dc.date2019-10-20
dc.date.accessioned2022-03-08T10:39:46Z
dc.date.available2022-03-08T10:39:46Z
dc.identifierhttp://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/lyl/article/view/2071
dc.identifier10.29344/0717621X.40.2071
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/179674
dc.descriptionThe debate on inclusive language is far more complex than we see at first sight because it is an ideological problem that involves linguistics and politics. For this reason, it is sustained that a critical discourse analysis perspective (CDS) is needed given that the main aim of CDS is to describe how knowledge and ideologies are constructed with/through language. It is claimed that as most CDS perspectives focus mainly and representations it is important to move the focus towards "people in events" and observe dialogue. As this is an introductory article, only the most relevant aspects to be taken into account in an interactional approach are presented: the selection of a critical approach, the participants in the dialogue, their representations of inclusive language, the social action and the quality of democratic dialogue. The objective is to offer a general frame of reference in order to feed the debate and promote research.en-US
dc.descriptionEl debate acerca del lenguaje inclusivo es mucho más complejo de lo que parece a primera vista, porque se trata de un problema ideológico que involucra a la lingüística y a la polí­tica. Por este motivo, se plantea la necesidad de examinar la situación desde la perspectiva de los estudios crí­ticos del discurso (ECD), cuyo propósito principal es develar la forma en que se construyen el conocimiento y las ideologí­as con/en el lenguaje. Se sostiene que, como la mayorí­a de los ECD enfatizan el papel de las representaciones sociales, hace falta mover el foco hacia "la gente en eventos" y observar el diálogo. Dado el carácter introductorio del artí­culo, se destacan algunos de los aspectos clave para la investigación y la discusión desde una perspectiva interaccional: la selección de un enfoque crí­tico, los participantes en el diálogo, las representaciones en torno al lenguaje inclusivo, la acción social y la calidad del diálogo democrático. El objetivo es ofrecer un marco de referencia general para alimentar el debate y promover la investigación.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica Silva Henrí­quezes-ES
dc.relationhttp://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/lyl/article/view/2071/1866
dc.rightsDerechos de autor 2019 Literatura y Lingüísticaes-ES
dc.sourceLiteratura y Linguí­stica; No. 40 (2019): Literatura y Lingüística; 355-375en-US
dc.sourceLiteratura y Lingüística; Núm. 40 (2019): Literatura y Lingüística; 355-375es-ES
dc.source0717-621X
dc.source0716-5811
dc.subjectCritical analysisen-US
dc.subjectDebateen-US
dc.subjectDemocratic dialogueen-US
dc.subjectInclusive languageen-US
dc.subjectInteractionen-US
dc.subjectanálisis crí­ticoes-ES
dc.subjectdebatees-ES
dc.subjectdiálogo democráticoes-ES
dc.subjectinteracciónes-ES
dc.subjectlenguaje inclusivoes-ES
dc.titleAn introduction to the critical analysis of inclusive languageen-US
dc.titleUna introducción al análisis crí­tico del "˜lenguaje inclusivo'es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record