• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Literatura y Lingüística
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Literatura y Lingüística
  • View Item

Reading and the future teacher: An approach to their beliefs about reading

La lectura y el futuro profesor: una aproximación a sus creencias acerca de la lectura

Author
González Ramí­rez, Carolina

González Figueroa, Marcelo

Lobos Guerrero, Constanza

Valenzuela, Jorge

Muñoz, Carla

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/lyl/article/view/2600
10.29344/0717621X.42.2600
Abstract
In order to investigate the beliefs of future teachers about reading, a mixed textual content analysis was carried out. Participant was 364 future teachers of Primary Education (n = 202) and Early Childhood Education (n = 162) from 9 Chilean universities. The verbalizations of these future teachers reveal diverse beliefs about reading (inter and intrasubjects) that range from tools to cultural practice. Contrary to expectations, a predominance of notions characterized by a low number of facets and an emphasis on definitions from the experiential, independent of the career and years of training, is empirically verified. Thus, the classification of beliefs, simultaneously considering wealth and specialization, shows a high concentration in the simple experiential type, that is, with low specialization and low richness (71%), while the complex specialized type (high specialization, and richness) only reaches 11%. Along with discussing the complex implications of these findings for pedagogical practice and the training of reading teachers, an analysis scheme for beliefs about reading is also provided, this could contribute to new studies about this topic.
 
Con el objetivo de indagar en las creencias de futuros docentes acerca de la lectura, se realizó un análisis de contenido textual de tipo mixto. Participaron 364 docentes en formación de Educación Básica (n = 202) y Educación Parvularia (n = 162) provenientes de nueve universidades chilenas. Los discursos de estos futuros docentes dan cuenta de creencias diversas referentes a la lectura (inter e intrasujetos) que van desde la herramienta hasta la práctica cultural. Contra lo esperado, se constata empí­ricamente un predominio de nociones caracterizadas por un bajo número de facetas y por un énfasis en definiciones desde lo experiencial, independientemente de la carrera y de los años de formación. Así­, la clasificación de creencias, considerando de manera simultánea la riqueza y la especialización, muestra una alta concentración en el tipo experiencial simple, es decir, con baja especialización y baja riqueza (71%), mientras que el tipo especializada compleja (alta especialización y riqueza) solamente alcanza un 11%. Junto con discutir las implicancias de estos hallazgos para la práctica pedagógica y la formación de profesores lectores, se aporta adicionalmente un esquema de análisis para las creencias en torno a la lectura que puede contribuir a nuevos estudios relacionados con este tópico.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB