Show simple item record

Diseño, implementación y evaluación de una unidad didáctica de data-driven learning basada en un corpus de series online

dc.creatorSinger, Néstor
dc.creatorPoblete, José Luis
dc.creatorVelozo, Carlos
dc.date2021-05-14
dc.date.accessioned2022-03-08T10:39:53Z
dc.date.available2022-03-08T10:39:53Z
dc.identifierhttp://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/lyl/article/view/2785
dc.identifier10.29344/0717621X.43.2785
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/179748
dc.descriptionThis paper presents the implementation of a didactic unit based on Singer's proposal for data-driven learning (DDL) within a task-based (TB) framework in the context of Chilean translation education. The didactic intervention has four stages: 1) data collection from students' preferred multimodal consumption in order to generate a written corpus based on the transcription of popular online TV series, 2) the design of a didactic unit that graduates concordance software use and student autonomy by means of linguistic tasks, 3) the application of the approach in an English Language 7 course unit with 24 participants at the Translation Studies undergraduate program at Universidad de Santiago de Chile, and 4) the evaluation of the intervention by means of an online questionnaire. Students' and lecturers' perceptions suggest that a DDL-TB approach is suitable for language teaching in translator education. Further recommendations to improve future DDL-TB projects are also provided.en-US
dc.descriptionEste artí­culo presenta la implementación de una unidad didácticabasada en la propuesta de Singer para data-driven learning(DDL) en un enfoque por tareas (TB) en el contexto de laformación de traductores. La intervención didáctica consta decuatro fases: 1) recolección de datos en torno al consumo multimodalpreferente de los alumnos para generar un corpus escritobasado en las transcripciones de series de televisión onlinepopulares; 2) el diseño de una unidad didáctica que gradúa eluso del software de concordancer y la autonomí­a del alumnomediante tareas lingüísticas; 3) la aplicación del enfoque en unaasignatura de Lengua Inglesa VII con 24 participantes en el programade Lingüística Aplicada a la Traducción de la Universidadde Santiago de Chile; y 4) la evaluación de la intervención medianteun cuestionario online. Las percepciones de alumnos yprofesores sugieren que un enfoque DDL-TB es adecuado para laenseñanza de idiomas en la formación de traductores. Tambiénse entregan recomendaciones adicionales para mejorar futurosproyectos basados en DDL-TB.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica Silva Henrí­quezes-ES
dc.relationhttp://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/lyl/article/view/2785/2194
dc.rightsDerechos de autor 2021 Literatura y Lingüísticaes-ES
dc.sourceLiteratura y Linguí­stica; No. 43 (2021): Literatura y Lingüística; 391-420en-US
dc.sourceLiteratura y Lingüística; Núm. 43 (2021): Literatura y Lingüística; 391-420es-ES
dc.source0717-621X
dc.source0716-5811
dc.subjectdata-driven learning, language teaching, multimodal consumption, corpus, translator educationen-US
dc.titleDesign, implementation and evaluation of a data-driven learning didactic unit based on an online series corpusen-US
dc.titleDiseño, implementación y evaluación de una unidad didáctica de data-driven learning basada en un corpus de series onlinees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtí­culo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record