The Role of Motor Skills in the Sociometric Status and Perceived Social Status of Schoolchildren
El rol de las habilidades motoras en el estado sociométrico y el estado social percibido de los escolares
dc.contributor | en-US | |
dc.contributor | es-ES | |
dc.creator | de Medeiros, Pâmella | |
dc.creator | Zequinão, Marcela Almeida | |
dc.creator | Vieira, Ericles de Paiva | |
dc.creator | de Carvalho, Helton Pereira | |
dc.creator | Maciel, Isabely Rúbila | |
dc.creator | Libardoni, João Otacílio dos Santos | |
dc.creator | Cardoso, Fernando Luiz | |
dc.date | 2021-12-28 | |
dc.identifier | http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/3537 | |
dc.identifier | 10.32641/andespediatr.v92i6.3537 | |
dc.description | Children with better motor skills tend to develop more positive peer relationships. However, there is little information about the relationship between motor skills and the five sociometric status groups, as well as how much it interferes with self-perception of social status.Objective: To analyze the association of low motor skills with sociometric status and perceived social status in students aged 7 to 10 years.Subjects and Method: Cross-sectional, descriptive study with convenience sampling. Participated in the study children in public schools from Florianopolis, Brazil. Children with disabilities and those who changed schools during the school year were excluded. Motor skills were evaluated by the Movement Assessment Battery for Children (MABC-2), validated for this population. Movement skills were considered low when they were below the 15th percentile. Sociometric Status was assessed using the Subjective Scale of Social Status in the Classroom, according to the sociometric method, and the Perceived Social Status by the MacArthur Scale of Subjective Social Status, classifying children into five groups. Multinominal logistic regression analysis was performed.Results: 439 children participated (242 girls and 197 boys), with a median age of 8.94 ± 1.03. Participants classified as rejected, neglected, and controversial, regarding sociometric status, were 5.01, 2.40, and 2.86, respectively, more likely to present low motor skills when compared with the average group. Regarding perceived social status, there were no significant differences.Conclusion: The difficulties found in children with low motor skills go beyond the motor domain, extending to social relationships. | en-US |
dc.description | Los niños con mejores habilidades motoras tienden a desarrollar relaciones más positivas con sus compañeros. Sin embargo, se sabe poco sobre la relación entre las habilidades motoras y los cinco grupos de estatus sociométrico, así como sobre cuánto interfiere con la autopercepción del estatus social. Objetivo: Analizar la asociación entre la motricidad baja con el estatus sociométrico y el social estado percibido en estudiantes de 7 a 10 años.Sujetos y Método: Estudio transversal, descriptivo. Muestreo por conveniencia de niños de colegios estatales de Florianópolis, Brasil. Se excluyeron niños con discapacidad y los que se cambiaron del colegio durante el periodo de estudio. Las habilidades motoras fueron evaluadas por la Batería de Evaluación del Movimiento para Niños (MABC-2) validado para la población, se consideró habilidades de movimiento bajas cuando se encontraba bajo el percentil 15. El Estado Sociométrico se evaluó mediante la Escala Subjetiva de Estado Social en el Aula, según el método sociométrico y el social estado percibido por la Escala MacArthur de Estado Social Subjetivo, a partir de los cual se clasificaron los niños en 5 grupos. Se realizó análisis de regresión logística multinomial.Resultados: Participaron 439 niños (242 niñas y 197 niños), edad promedio 8,94 ± 1,03. Los participantes clasificados como rechazados, desatendidos y controvertidos con respecto al estado sociométrico tenían, respectivamente, 5,01, 2,40, y 2,86 veces mayor probabilidad de presentar habilidades motoras bajas en comparación con el grupo promedio. En cuanto al social estado percibido, no se encontraron diferencias significativas.Conclusión: Las dificultades encontradas en niños con habilidades motoras bajas van más allá del dominio motor, extendiéndose a las relaciones sociales. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | Sociedad Chilena de Pediatría | es-ES |
dc.relation | http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/3537/3718 | |
dc.relation | http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/3537/3836 | |
dc.relation | http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/3537/10039 | |
dc.relation | http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/3537/10040 | |
dc.relation | http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/3537/10041 | |
dc.relation | http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/3537/10042 | |
dc.relation | http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/downloadSuppFile/3537/10044 | |
dc.rights | Copyright (c) 2021 Revista Chilena de Pediatría | es-ES |
dc.source | Revista Chilena de Pediatría; Vol. 92, Núm. 6 (2021): Noviembre - Diciembre; 862-869 | en-US |
dc.source | Andes Pediatrica; Vol. 92, Núm. 6 (2021): Noviembre - Diciembre; 862-869 | es-ES |
dc.source | 2452-6053 | |
dc.source | 2452-6053 | |
dc.subject | en-US | |
dc.subject | Motor Skills; Child; Sociometric Techniques; Movement Assessment; Social Relationships; Sport Medicine; Mental Health; Physical Conditioning; Interpersonal Relations | en-US |
dc.subject | es-ES | |
dc.subject | Habilidades Motoras; Niño; Técnicas Sociométricas; Evaluación del Movimiento; Relaciones Sociales; Medicina Deportiva; Salud Mental; Capacidad Física; Relaciones Interpersonales | es-ES |
dc.title | The Role of Motor Skills in the Sociometric Status and Perceived Social Status of Schoolchildren | en-US |
dc.title | El rol de las habilidades motoras en el estado sociométrico y el estado social percibido de los escolares | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | en-US | |
dc.type | es-ES |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista Chilena de Pediatría
[0-9]{4}