Motor disturbances in children with autism spectrum disorder
Alteraciones motoras en pacientes pediátricos con trastorno del espectro autista
Author
López-Espejo, Mauricio A.
Núñez, Alicia C.
Moscoso, Odalie C.
Escobar, Raúl G.
Full text
http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/345510.32641/andespediatr.v93i1.3455
Abstract
Objective: To describe main motor disorders detected in children with autism spectrum disorder (ASD) and analyze associated clinical variables. Patients and Method: A cross-sectional observational study of 96 children with ASD, median age 4 years (range, 3-9), 32.3% girls, and 18.8% preterm. Children were evaluated at the UC-CHRISTUS Clinical Hospital Neurodevelopmental Unit for three years. We analyzed the relationship between motor signs (stereotypies, delayed gait, and hypo/hypertonia) and spoken language at 4 years of age. Results: 63.5% of children presented a motor disorder, 33.3% had hand or body motor stereotypies at the time of the evaluation, and 28.1% had delayed gait (> 16 months of corrected gestational age). These children had a higher frequency of absence of spoken language at four years of age (OR = 9.36; 95% CI = 2.67-32.78) than patients without delayed gait. 40.6% of children presented alterations in muscle tone during the first two years of life (32.3% generalized hypotonia and 8.3% generalized hypertonia). A history of generalized hypotonia increases the chance of presenting delayed gait (OR = 2.65; 95% CI = 1.08-6.48) and motor stereo- typies (OR = 2.63; 95% CI = 1.04-6.65). Conclusions: Children with ASD usually develop motor disorders that may precede the diagnosis of the condition. In ASD, infant hypotonia may predict the occurrence of other motor disorders, and delayed gait was associated with spoken language absence in preschool age. Objetivo: Describir los principales trastornos motores detectados en niños con Trastorno del Espectro Autista (TEA) y analizar las variables clínicas asociadas. Pacientes y Método: Estudio observacional transversal en 96 niños con TEA, mediana de edad 4 años (rango, 3-9), 32,3% niñas, 18,8% prematuros evaluados en la Unidad de Neurodesarrollo UC-CHRISTUS durante 3 años. Se registró la presencia de síntomas motores (estereotipias, marcha tardía, y alteración tono muscular) y la presencia de lenguaje verbal a los 4 años, y se analizó la relación entre estos síntomas. Resultados: El 63,5% de los niños con TEA presentó algún trastorno motor. El 33,3% tuvo estereotipias motoras manuales o corporales al momento de la evaluación. El 28,1% tuvo marcha independiente tardía (< 16 meses de edad corregida). Estos niños presentaron con mayor frecuencia ausencia de lenguaje verbal a los 4 años (OR = 9,36; IC 95% = 2,67-32,78) comparado con los pacientes sin retraso de la marcha. El 40,6% de los niños tuvo alteraciones del tono muscular durante los 2 primeros años de vida (32,3% hipotonía generalizada y 8,3% hipertonía generalizada). El antecedente de hipotonía generalizada aumenta la posibilidad de presentar retraso de la marcha (OR = 2,65; IC 95% = 1,08- 6,48) y estereotipias motoras (OR = 2,63; IC 95% = 1,04-6,65). Conclusiones: Los niños con TEA presentan frecuentemente trastornos motores que pueden preceder al diagnóstico de la condición. La hipotonía del lactante puede asociarse a otros trastornos motores en este grupo de pacientes. El retraso de la marcha se asoció a ausencia de lenguaje verbal en la etapa preescolar.