• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item

Old age and radio in the pandemic: The case of Cadena SER and Radio Nacional de España

Vejez y radio en la pandemia: el caso de la Cadena SER y Radio Nacional de España;
Velhice e rádio na pandemia: o caso Cadeia SER e Rádio Nacional de Espanha

Author
Guarinos, Virginia

Martín-Pena, Daniel

Full text
https://ojs.uc.cl/index.php/cdi/article/view/27787
10.7764/cdi.51.27787
Abstract
One of the global topics generated by the pandemic crisis COVID-19 is the infection and death of the population over 65 years. In Spain, this focus has been approached by all the media, including radio. Within the framework of Ageing Studies, this research analyzes the representation and presence of old age on Spanish radio during the blockdown, and the resignification of a stereotype of old age that had been replaced in the news media, fiction, and advertising in the last two decades by an image of the golden age related to active aging. The radio programming of Cadena SER, a private station with the largest audience according to the General Media Study, and of Radio Nacional de España were studied during four specific days of confinement: the day of the start of the state of alarm in the country, the beginning of phase 0 of deconfinement and another two intermediate days related to the emergency in nursing homes. A total of 14 programs, 41 editions and 118 radio hours are analyzed. The results show the existence of positive ageism, both in the representation of old age, once again anchored to dependency, frailty, illness, and death, and in the level of presence of the subject.
 
Uno de los temas informativos generados de forma global por la crisis pandémica COVID-19 es el referente al contagio y fallecimiento de la población de más de 65 años. Dicho foco ha sido tratado en España por todos los medios de comunicación. En el marco de los Estudios etarios, esta investigación analiza la presencia y representación de la vejez en la radio española durante el confinamiento y la resignificación de un estereotipo de vejez activa que había sido sustituido en los medios informativos, la ficción y la publicidad en las dos últimas décadas por una imagen de la edad dorada relacionada con el envejecimiento activo. Se estudian las programaciones radiofónicas de la Cadena SER, la emisora privada con la mayor audiencia según el Estudio General de Medios, y de Radio Nacional de España durante cuatro días señalados del confinamiento: el día del inicio del estado de alarma en el país, el comienzo de la fase 0 de desconfinamiento y otros dos días intermedios relacionados con la emergencia en las residencias de mayores. Se analiza un total de 14 programas, 41 ediciones y 118 horas de radio. Los resultados muestran la existencia de contenidos de edadismo positivo, tanto en la representación de la vejez, de nuevo anclada en la dependencia, la fragilidad, la enfermedad y la muerte, como en el nivel de presencia del tema.
 
Uns dos tópicos informativos gerados mundialmente pela crise pandêmica COVID-19 é o contágio e a morte da população acima dos 65 anos. Este enofque tem sido coberto na Espanha por todos os meios de comunicação. No âmbito dos estudos de etários, esta investigação analisa a presença e representação da velhice na rádio espanhola durante o confinamento e ressignificação de um estereótipo da velhice ativa que havia sido substituído na mídia, na ficção e na publicidade nas duas últimas décadas por uma imagem da idade dourada relacionada com o envelhecimento ativo. Esta investigação se realiza sobre a programação das rádios da Cadeia SER, emissora privada de maior audiência segundo oEstudo Geral de Mídia, e da Rádio Nacional de Espanha durante quatro dias importantes de confinamento: o dia do início do estado de alarme no país, o início da fase 0 de desconfinamento e dois outros dias intermediários relacionados à emergência em lares de idosos. Foram analisados 14 programas, 41 edições e 118 horas de rádio. Os resultados mostram a existência de uma discriminação por idade positiva, tanto na representação da velhice, novamente ancorada na dependência, a fragilidade, a doença e a morte, quanto ao nível de presença do tópico.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Radio Nacional de Chile. The Chilean civil-military dictatorship and its battle for the national radio 

    Alvarado-Leyton, Matías. Comunicación y Medios; Vol. 31 No. 46 (2022): Monográfico: 100 años de la radio en Iberoamérica; 109-119
  • Editorial Monográfico Nº 46: 100 años de la radio en Iberoamérica. Estudios de radio y futuro del medio 

    Rodríguez Ortiz, Raúl; Rodríguez-Pallares, Miriam. Comunicación y Medios; Vol. 31 No. 46 (2022): Monográfico: 100 años de la radio en Iberoamérica
  • Technological migrants: simulation and experience in the Radio Ambulante “Caminata Nocturna”chronicle 

    Téllez, Jorge. Textos Híbridos; Vol. 4 Núm. 1 (2015)
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB